トピックス

(要実施)情報セキュリティインシデント対応訓練2025/(ACTION REQUIRED)Notification of Implementation of Information Security Incident Response Drill 2025
2025/12/08

広島大学情報セキュリティ推進機構(CSIRT)です。

平素より情報セキュリティへのご理解とご協力を賜り,誠にありがとうございます。

 

昨今,標的型攻撃メールによる情報漏洩等のセキュリティインシデント事案が増加しています。

そのため本学では,インシデント発生時に利用者自身が速やかに行動し適切な対応ができるよう,「情報セキュリティインシデント対応訓練」をMoodleにて実施します。

本訓練はあなた自身の被害を最小化するために行う,有益な訓練となります。

以下の実施方法に従い,速やかに実施してください。

 

<<<今年度の変更点>>>

・訓練の性質上,インシデント発生時(訓練メール到着時)の初動が極めて重要です。例年の状況から,猶予期間を設けることで,訓練としての緊迫感が薄れ,実施が遅れてしまう傾向が見られたので,今年度は見直しを行い<猶予期間を設けない>こととしました。

・過去のご意見を参考に今年度から<訓練の対象外とする方を見直し>ました。

 

 複数の広大IDを所有し名寄せ機能を使用している場合は,一つの広大IDによる受講で完了します。

・複数の広大IDを持つ方へのお知らせ

https://www.media.hiroshima-u.ac.jp/2021/10/01/service-nayose/

 

対象

 全構成員(役員及び教職員,学生)

 ただし,以下の者を除く。

対象外

 ・役員及び教職員のうち以下に該当する者

  (1)非常勤職員

  (2)休職中・休業中等で,実施開始時点で実施が難しい者

  (3)広大IDでログインするシステムを使用しない者

   ・「いろは」「あろは」を使用しておらず,広大メール等も使用していない者

   ・人事システムでは把握できない休業中の者,等

 ・学生のうち以下に該当する者

  (1)非正規生,休学者,留学者

 

実施期間

2025128日(月)~ 1226日(金)

 

実施方法

  1. 「情報セキュリティインシデント対応訓練2025」のコースを開く

広大IDMoodleにログインし,「情報セキュリティインシデント対応訓練」のコースを開いてください。

「情報セキュリティインシデント対応訓練」コースのURL

https://moodle.huc.hiroshima-u.ac.jp/course/view.php?id=47

  1. 事前教育の実施

事前教育のセクションを受講してください。

  1. 対応訓練

対応訓練のセクションを受講し,調査結果を提出してください。

 

■ FAQ

よくある問い合わせを以下に掲載しています。ご参照ください。

https://csirt.hiroshima-u.ac.jp/incident_response_drill/faq/

 

この訓練は,第62回情報セキュリティ委員会,第225回役員懇談会 にてご案内した事項となりますことを申し添えます。

 

問い合わせ先

広島大学情報セキュリティ推進機構(CSIRT

問い合わせフォーム:https://csirt.hiroshima-u.ac.jp/inquiry/

 

(English message)

This is Hiroshima University Computer Security Incident Response Team (CSIRT).

Thank you very much for your understanding and cooperation on information security.

Security incidents such as information leakage through targeted email attacks have been increasing recently.

Therefore, Hiroshima University has decided to conduct an information security incident response drill on Moodle for quick action and proper response against the security incidents.

This training is designed to be beneficial, aiming to minimize potential damage to you personally.

Please follow the procedures below and complete this drill immediately.

 

<<<Changes for This Fiscal Year>>>

Due to the nature of this training, the initial response immediately following an incident (when the training email arrives) is critical. In previous years, we observed that allowing a grace period tended to diminish the sense of urgency required for effective training and led to delays in completion. Therefore, upon review, we have decided not to set a grace period this year.

Based on feedback received in the past, we have reviewed and updated the criteria for those exempt from the training starting this year.

 

 If you have multiple Hirodai-IDs and are using the Name Identification Function, you will only need to use one Hirodai-ID to complete the course.

    - Notice for those with multiple Hirodai-IDs

https://www.media.hiroshima-u.ac.jp/2021/10/01/service-nayose/

 

■ Applicable Members

All members (Executives, faculty and staff, and students) However, the following individuals are excluded:

■ Exclusions Members

Officers, Faculty, and Staff falling under the following categories:

  (1) Part-time staff

  (2) Those currently on administrative leave or leave of absence, etc., who are unable to participate at the start of the implementation period

  (3) Those who do not use systems requiring a "Hirodai ID" login

   -Those who do not use "Iroha" or "Aroha" and do not use Hirodai Email, etc.

   -Those on leave not recorded in the personnel system, etc.

Students falling under the following categories:

  (1) Non-regular students, students on leave of absence, and students studying abroad

 

■ Schedule

Schedule: From Dec.8th to Dec.26th, 2025.

 

■ Procedure

  1. Open the course on Information Security Incident Response Drill Course 2025.

Log in to Moodle by Hirodai ID then open the course on Information Security Incident Response Drill Course. There is a button in the upper left corner to change the language to English.

URL for the Information Security Incident Response Drill Course

https://moodle.huc.hiroshima-u.ac.jp/course/view.php?id=47

  1. Pre-education

Take the Pre-education section on Information Security Incident Response Drill Course.

  1. Response Drill

Take the Response Drill section on Information Security Incident Response Drill Course and submit the report.

 

■FAQ

There are frequently asked questions on this page, so please refer to them.

https://csirt.hiroshima-u.ac.jp/incident_response_drill/faq/

 

*Note: This training was previously announced at the 62nd Information Security Committee and the 225th Executive Roundtable.

 

■ Contact

Hiroshima University Computer Security Incident Response TeamCSIRT

Contact Forms:https://csirt.hiroshima-u.ac.jp/inquiry/

学生の経済支援のためのクラウドファンディングに挑戦中です!/We're currently running a crowdfunding campaign to provide financial support for students!
2025/12/01

広島大学では、「広大生と地元生産者を元気に!」をスローガンに、規格外農産物の広大生への継続的な配布を目指すクラウドファンディングに挑戦中です。昨今の物価高騰で食費の節約や栄養不足に悩む学生と規格外農産物の利活用に試行錯誤する生産者様、双方を繋ぎ、地域を盛り上げていきます! 

プロジェクト公開期間は2026123日(金)23:00までです。 

学生のみなさまの応援がプロジェクト達成の力になります。

より長い期間、より多くの学生のみなさんに支援を届けていけるよう、身の回りやお知り合いの方への情報提供・拡散にご協力をよろしくお願いいたします。 

▼プロジェクトの詳細はこちら https://readyfor.jp/projects/HU_crops


--------------------------------------------------------------------

<問い合わせ先>

広島大学基金室 E-mail:soumu-koyu@office.hiroshima-u.ac.jp

 

学生による授業改善アンケートの実施のお知らせ/On the implementation of the student class improvement questionnaire
2025/10/29

●アンケート期間 : 令和7年11月5日(水)~ 12月2日(火

●アンケートに回答するには以下の①又は②の方法があります。

①もみじTopのアンケート専用ログイン口からログインします。

 (注)11月5日(水)~ 12月2日(火)の期間中のみ使用可能です。

②Myもみじからログインします。


●その他

・アンケート対象学生は、履修している授業科目ごとに回答します(条件によっては、アンケートを実施しない授業科目があるため、すべての学生が対象ではありません)。

アンケート結果は、各授業科目の点検・改善に利用します

・アンケート自由記述の内容は授業担当教員*のみが確認できます。一方で、記載に対する教員からのコメントは「Myもみじ」で公開されます。

*授業担当教員は、実際に講義を行う教員の他に、客員教員等が講義を行う場合にそのサポートを行う教員(世話教員)も含まれます。

・教員は回答者を特定することはできません。アンケート実施期間中にシステム管理者がログイン記録から回答状況(回答済又は未回答)を確認し、回答を促すための督促を行う場合があります。

・教員は、授業方法等の改善のために1人でも多くの方からの回答を求めています。是非、あなたの声を聞かせてください。

・アンケート自由記述の内容が教育本部教育質保証委員会において誹謗・中傷と判断した場合、回答者に忠告することがあります。

・その他詳細についてはこちらのページをご覧ください。

https://momiji.hiroshima-u.ac.jp/momiji-top/learning/enquete/youkou.html

広島大学教育室教育部教育支援グループ

【申込案内】2025年度第2回TOEIC® L&R IPテスト(オンライン)/【Application now open】The 2nd free TOEIC(R) L&R IP test-ONLINE in AY2025.
2025/10/16

https://momiji.hiroshima-u.ac.jp/momiji-top/learning/toeicip.html

(学びのサポート TOEIC(R) L&R IP情報ページ)

(問い合わせ先)
留学交流グループ
メールアドレス:g-initiative@office.hiroshima-u.ac.jp

【オンライン開催】【10/14(火)、10/17(金)、10/20(月)の3日間!】業界セミナー 広大生限定・企業11社が登壇!/ 【Online Event】【October 14 (Tue), 17 (Fri), and 20 (Mon) - 3 Days!】Industry Seminar: Exclusive for Hiroshima University Students - 11 Companies Present!
2025/10/10

20251010_R7業界セミナーポスター.jpg

グローバルキャリアデザインセンターからのお知らせです。
10月に、さまざまな企業の方々をお招きし、業界セミナーを開催します。
各企業の担当者が、それぞれの業界について広島大学生向けに説明を行います。

進路や職業選択を考えるうえで、業界を知ることは非常に重要です。
今回は 11社 の企業様にご協力いただき、オンライン形式でセミナーを実施します。

関西・関東圏でのセミナーに参加するのが難しい学生の皆さんにとって、
このセミナーは貴重な機会となります。
ぜひ積極的に参加し、視野を広げてください!

学部1・2年生や大学院生の参加も大歓迎です。
セミナー内には質問コーナーも設ける予定ですので、気になることはどんどん質問しましょう。

※本セミナーはキャリア教育の一環であり、企業等の採用選考活動とは一切関係ありません。

【業界セミナー 開催概要】
 開催形式:すべてオンライン(Zoom等)
 予約:不要
 時間:16:30~18:20

【参加企業一覧】
 10月14日(火)
 マツダ/中国電力(OBOG登壇予定)/伊藤ハム米久ホールディングス/※10/10追加 アクセンチュア(OBOG登壇予定)
 10月17日(金)
 NTTドコモ(OBOG登壇予定)/資生堂/公文教育研究会(KUMON)
 10月20日(月)
 カルビー/スカパーJSAT(OBOG登壇予定)/三菱UFJ銀行/ANAウイングス(OBOG登壇予定)

※詳細なスケジュールは随時更新されます。Myもみじ「進路・就職掲示」をご確認ください。


■問い合わせ先
 キャリア支援グループ 杉本
 E-mail: career-group@office.hiroshima-u.ac.jp

教育・学習に関する相談窓口/ Learning Support Counter 広大トークシェアを開催します! 10月30日(木)/ We are holding a HUStudent'Meeting for new students of Hiroshima University ! 10/30(Thu)
2025/10/09

□教育学習支援センターからのお知らせ/Notification from the Center for Academic Practice and Resources

当センターでは、学生スタッフ企画によるイベントを定期的に開催しています。
次に開催されるイベントの詳細についてはこちらをクリック!

JP (2).png

The center hosts events organized by student staffs regularly.
Please click the link below to see more details about the coming events.

EN (2).png

□教育・学習に関する相談窓口/ Learning Support Counter

レポートの書き方がわからない、授業中の質問はどのようにしたら良いのかなど、日ごろの学修で困っていることや、教養教育の各科目(英語・物理・化学・数学)に関する学習の方法や履修上の疑問点等などについて、センターの学生スタッフ(大学院生)が相談に応じます。
学生スタッフと一緒に解決策や糸口を見つけましょう!
詳細については、こちらをクリックしてください。

Learning Support Counter1.png

The student staff at the Center for Academic Practice and Resource will assist you with any concerns you may have regarding your learnings such as how to write a report or how to ask questions during class, and how to study each subject of liberal arts education: English, Physics, Chemistry, Mathematics.
Find solutions and clues with the student staff!

Please check here for more details.

Learning Support Counter2.png

【問い合わせ先/Contact

教育学習支援センター/Center for Academic Practice and Resources

Tel: 082-424-4429

E-mail: capr@office.hiroshima-u.ac.jp

【2025年度後期】広島大学入学料免除・入学料徴収猶予・授業料免除の申請を予定している新入生の方へ/【For the second semester of AY2025】New students who plan to apply for enrollment fee exemption/deferment and tuition fee exemption
2025/10/01

この制度の対象は,大学院生,専攻科生,留学生,2019年4月までに入学した日本人学部生です。

2025年度後期分広島大学授業料免除の申請をする学生は,「広島大学入学料免除・入学料徴収猶予・授業料免除申請のしおり」をよく読み,指定された方法で,所定の日時までに授業料免除申請を行ってください。

2025年度後期分広島大学入学料免除・入学料徴収猶予・授業料免除申請のしおり・各種様式は,以下からダウンロードしてください。

「もみじTop「学生生活のサポート」「経済支援」「入学料・授業料免除」「広島大学入学料免除・入学料徴収猶予・授業料免除」

https://momiji.hiroshima-u.ac.jp/momiji-top/life/post_124.html

なお,新入生(202510月入学)の申請期間は101()8:301014()17:00です。


----------------------------------------------------

 

The following students are eligible for applying for this system.

Graduate Students

Advanced Course Students

Privately Financed International Students

Japanese undergraduate students enrolled in the AY2019 or earlier

If you wish to apply for "Enrollment Fee Exemption/Deferment and Tuition Fee Exemption for the second semester of AY2025", please read the application guide and apply for it using the specified method by the specified date.

Please download the application guide and various forms for Enrollment Fee Exemption/Deferment and Tuition Fee Exemption for the second semester of AY2025 from the following link.

Momiji TopCampus life informationEconomical SupportEnrollment Fee Exemption/Deferment and Tuition Fee Exemption

https://momiji.hiroshima-u.ac.jp/momiji-top/en/life/enrollment_fee_exemptiondeferment_and_tuition_fee_exemption.html

Application Period for new students enrolling in October, 2025: From 8:30 October 1 to 17:00 October 14, 2025.

 

----------------------------------------------------

 

広島大学教育室教育部学生生活支援グループ

Student Services Group, Education Office, Hiroshima University

日本学生支援機構奨学金(秋の在学採用)への申請について(学部生を対象とした「多子世帯への授業料等無償化」を含む)/Application for JASSO scholarships (Japanese students only)
2025/09/17

日本学生支援機構奨学金(給付・貸与)の対象は,日本人の学部生・専攻科生・大学院生です。

(留学生は,在留資格が「永住者」や「永住者の配偶者等」等の場合は申請できる場合があります。詳細は,日本学生支援機構HPを参照ください。

https://www.jasso.go.jp/shogakukin/about/kyufu/shikaku/zaigaku.html

 

日本学生支援機構奨学金(秋の在学採用)への申請を希望する方は,以下のHPを参照の上,各申請期間内にお申し込みください。

 

1.【学部生】 日本学生支援機構 給付奨学金多子世帯の授業料等無償化を含む)

もみじTop→ 学生生活のサポート→ 入学料・授業料免除→ 高等教育の修学支援新制度→ 学部(秋の在学採用)

https://momiji.hiroshima-u.ac.jp/momiji-top/life/52023.html

※多子世帯(扶養する子どもの数が3人以上の世帯)について,令和7年度秋の在学採用では,生計維持者の2024年12月31日時点の扶養状況に基づき審査されます。

 

2.【学部生・専攻科生】 日本学生支援機構 貸与奨学金

もみじTop→ 学生生活のサポート→ 奨学金・奨学制度→ 日本学生支援機構→ [貸与]学部(秋の在学採用)

https://momiji.hiroshima-u.ac.jp/momiji-top/life/post.html

 

3.【大学院生】 日本学生支援機構 貸与奨学金

もみじTop→ 学生生活のサポート→ 奨学金・奨学制度→ 日本学生支援機構→ [貸与]大学院(秋の在学採用)

https://momiji.hiroshima-u.ac.jp/momiji-top/life/keizaishien/rinjisaiyou.html

 

---------------------------------------------------------------

広島大学教育室教育部学生生活支援グループ(経済支援)

動作確認のためのテスト掲示です
2025/08/10

動作確認のためのテスト掲示です

【2025年度後期】広島大学授業料免除の申請を予定している在学生の方へ/【For the second semester of AY2025】Current students who plan to apply for tuition fee
2025/08/01

この制度の対象は,大学院生,専攻科生,留学生,2019年4月までに入学した日本人学部生です。

 

2025年度後期分広島大学授業料免除の申請をする学生は,「広島大学入学料免除・入学料徴収猶予・授業料免除申請のしおり」をよく読み,指定された方法で,所定の日時までに授業料免除申請を行ってください。

 

2025年度後期分広島大学入学料免除・入学料徴収猶予・授業料免除申請のしおり・各種様式は,以下からダウンロードしてください。

 

「もみじTop「学生生活のサポート」「経済支援」「入学料・授業料免除」「広島大学入学料免除・入学料徴収猶予・授業料免除」

https://momiji.hiroshima-u.ac.jp/momiji-top/life/post_124.html

 

なお,在学生の申請期間は81()8:30911()17:00です。

※ただし,202510月に入学,学部から博士課程前期,研究生から博士課程前期・後期,博士課程前期から博士課程後期に進学する学生は新入生扱いのため,上記期間ではなく新入生の申請期間(101()8:301014()17:00)に申請してください。

 

----------------------------------------------------

 The following students are eligible for applying for this system.

Graduate Students

Advanced Course Students

Privately Financed International Students

Japanese undergraduate students enrolled in the AY2019 or earlier

 

If you wish to apply for "Enrollment Fee Exemption/Deferment and Tuition Fee Exemption for the second semester of AY2025", please read the application guide and apply for it using the specified method by the specified date.

 

Please download the application guide and various forms for Enrollment Fee Exemption/Deferment and Tuition Fee Exemption for the second semester of AY2025 from the following link.

 

Momiji TopCampus life informationEconomical SupportEnrollment Fee Exemption/Deferment and Tuition Fee Exemption

https://momiji.hiroshima-u.ac.jp/momiji-top/en/life/enrollment_fee_exemptiondeferment_and_tuition_fee_exemption.html

 

Application Period for current students: From 8:30 August 1 to 17:00 September 11, 2025.

 

However, the application period for newly enrolled students, and students who go on to an advanced course in our university in October 2025 is as follows.

Application Period (for newly enrolled students): From 8:30 October 1 to 17:00 October 14, 2025.

 

----------------------------------------------------

 広島大学教育室教育部学生生活支援グループ

Student Services Group, Education Office, Hiroshima University


TOPへ戻る