Hiroshima University Syllabus

Back to syllabus main page
Japanese
Academic Year 2024Year School/Graduate School Morito Institute of Global Higher Education
Lecture Code 8B502601 Subject Classification Specialized Education
Subject Name Glocal Internship II: Intercultural Practicum to Work with Local Japan
Subject Name
(Katakana)
グローカル・インターンシップ ニ :ニホンノチイキトキョウドウスルイブンカカンジッシュウ
Subject Name in
English
Glocal Internship II: Intercultural Practicum to Work with Local Japan
Instructor TSUNEMATSU NAOMI
Instructor
(Katakana)
ツネマツ ナオミ
Campus Higashi-Hiroshima Semester/Term 1st-Year,  Second Semester,  Second Semester
Days, Periods, and Classrooms (2nd) Fri7-8:EDU K308
Lesson Style Seminar Lesson Style
(More Details)
 
IMPORTANT:
Practicum (School, Industry, Local Government), International Experiential Learning, Cooperative Learning
Classroom:Education K308 (This can be changed. It will be announced via MOODLE)  
Credits 2.0 Class Hours/Week   Language of Instruction B : Japanese/English
Course Level 4 : Undergraduate Advanced
Course Area(Area) 23 : Arts and Humanities
Course Area(Discipline) 14 : Cultural Studies
Eligible Students International students
Keywords Internship, Practicum (School, Industry), International experiential learning, Local Society in Japan,  Cross-cultural Understanding, Leadership, Team Building, Career, Japanese Courtesy, Keigo (Japanese honorifics), International Students, Situated Cognition  
Special Subject for Teacher Education   Special Subject  
Class Status
within Educational
Program
(Applicable only to targeted subjects for undergraduate students)
*「グローカル・インターンシップI:日本社会における異文化間能力」を同時に受講していること。
Students are required to take "Glocal Internship I: Intercultural Competence in Japanese Society" in the Fall Semester simultaneously.
 
Criterion referenced
Evaluation
(Applicable only to targeted subjects for undergraduate students)
 
Class Objectives
/Class Outline
1) 日本語・日本社会に関する学術知と実践知を融合した実践的学びを体験する。Students will engage in experiential learning by connecting theories of Japanese language and culture with practice.
2) 日本社会の慣習・マナー・礼儀等を学び、地域学校・地域行政・地域団体・地域企業と協力する体験を持つ。Students learn customs, manners and courtesy in Japan, and experience how to cooperate with local school, local government, local organizations, and local industry.  
3) 地域学校・地域行政との協同学習を通じ、異文化間インタラクションを体験するとともに、プレゼンテーションョン力をつける。
Experience intercultural interactions and develop presentation skills by working with local school and local government.
4) 文化多様性を背景に持つ多国籍の留学生インターンが協力し,プロジェクトを企画・実践する力をつける。
Students learn to cooperate with students from various cultures to plan and carry out the project.

 
Class Schedule Class 1 (No.1): Field Trip: Visit to Local Japanese Festival 日本の伝統 “祭り” (Oct. 6, Sun)
Class 1 (No.2): コース概要説明・「インターンシップ・プレースメントテスト」&「面接試験」
[Course Orientation / Internship Placement Test & Interview Test]  Oct.4 (Fri)

Class 2 仕事をする: 日本社会における礼儀・習慣・行動様式/報告・連絡・相談 /名刺交換&自己紹介 [Doing Work: Courtesy, Customs, Behavioral Code in Japanese Society/Reporting, Contact, Consultation /Exchanging Business Card &Self Introduction]     
Class 3  1) 名刺交換の練習, 2) 電話応対の練習, 3) 提案  1)Practice of Business Card Exchange, 2) Business Phone Conversation, 3) Proposal  
Class 4  電子メール交信:マナーと礼儀 *実践練習 [Email: Manners and Courtesy] /
プレゼンテーションNo.1 リハーサル [Rehearsal of Presentation No.1]
Class 5  プレゼンテーションNo.2 リハーサル [Rehearsal of Presentation No.2]  Nov.1 (Wed).
Class 6 Field Work at Hiroshima Bank [広島銀行におけるフィールドワーク]
Class 7 Field Trip to Nisshokan High School [日彰館高校におけるフィールドワーク]
Class 8  Field Trip to Nisshokan High School [日彰館高校におけるフィールドワーク]
Class 9 フィールドワークのリフレクション / 挨拶/ 日本社会における上下関係・内と外 [Greetings / Hierarchy and Inside&Outside Concept]
Class 10  中間テスト Midterm Examination / 国際セミナープレゼンテーションのディスカッション
[Discussion for Presentation No.2 for International Seminar]

Class 11 報告書・礼状   Writing Report & Appreciation Letter
Class 12 (No.1): Hiroshima University Open Lecture No.1: Intercultural Competence / Intercultural Literacy [広島大学公開講座(第1回): 異文化間能力 / 異文化間リテラシー]
Class 1 (No.2): Hiroshima University Open Lecture No.2: Cultural Dimensions]  広島大学公開講座(第2回): 文化の次元
Class 13  Presentation Rehearsal [for International Seminar]
      [プレゼンテーションリハーサル(国際セミナー)

Class 14 地域公開国際セミナー International Seminar with Local Government 
Class 15 期末テスト Final Exam  
Text/Reference
Books,etc.
Distributed in the class.   
PC or AV used in
Class,etc.
 
(More Details) Power Point, PC  
Learning techniques to be incorporated  
Suggestions on
Preparation and
Review
予習・復習をしっかりして実践の学びを習得するよう努めること。
Students are expected to review and practice the lessons.  
Requirements 受講条件 (Requirements)
**地域学校・行政機関・企業と調整するため,スケジュールは変更となることがある。Schedule can be changed since it needs to be arranged with local school, local government, and local industry, etc.
 IMPORTANT: Glocal Internship I: Intercultural Competence in Japanese Society 「グローカル・インターンシップI : 日本社会における異文化間能力」(英語)を秋学期に同時に受講すること。Students are required to register for the “Glocal Internship I: Intercultural Competence in Japanese Society” together. Taking this basic course is prerequisite to acquire basic understanding.
 日本語レベル:レベル4または5(日本語上級)またはレベル3(日本語中級)の学生
It is required that students have acquired “Advanced level (level 4 or 5)” or "Intermediate level (Level 3) " of Japanese language proficiency”.
 レベル1または2の学生で受講希望の学生は相談すること。Please consult with the lecturer if students in Japanese Level 1 or 2 wish to take this course (Practicum).
 1) 「インターンシップ・プレースメントテスト」・2) 「面接試験」(第1回目の授業で行う)を必ず受けてください(現時点でのレベルの確認)。テストを受験した留学生のみ受講可能。Students are required to take 1) Internship Placement Test, and 2) Interview Test (Purpose : Check your level) conducted in the 1st Week. 
 試験結果は、試験後2日以内に発表する。Test result is to be announced within 2 days.  
 学外の行政・学校と協働する実習を行うため、真剣に臨む態度がある学生のみ受講可。Serious attitudes are required. Intern students work with local government and school.
 *市役所・企業等への交通費がかかる場合は,交通費は自己負担とする。
 *行政・学校と関わるため,本実習の履修者はスーツを用意すること。実習はスーツまたはフォーマルな服装で参加すること。

 
Grading Method 全体評価 (Assessment)
1) 課題(自己紹介, 名刺作成, 電子メール, 電話応対)  Self Introduction, Making business card, Writing business email, Making Phone Call               20%
2) プレゼンテーション(2回)                                          30%
3) リフレクション・シート(5回)                                         20%
4) 小テスト(名刺交換&自己紹介), 電話応対小テスト                    15%
Exam (business card exchange & Self Introduction / Business Phone Conversation)
5) 期末テスト (Final Examination                                      15%    
TOTAL                                                        100%

大学院生 (Graduate) : Short Essay 小論文
 Glocal Internship I : Intercultural Competence in Japanese Society (Graduate)登録者 Students who have registered for graduate credits
 The number of the words should be 1000-1300 words (4~5 pages) (double-spaced, A4 size). 1000~1300語(A4サイズ4~5ページ)にまとめること。

 
Practical Experience Experienced  
Summary of Practical Experience and Class Contents based on it 地域社会を学ぶフィールドワーク (Fieldwork to Study Local Society and School)
◎「地域公開国際セミナー」 プレゼンテーション Presentation in “International Symposium”
「地域の課題の解決に向けた提案」 (Proposal to Solve the Issues in Local Society)
地域社会における地域活性化の方策について、地域行政とともに考える場を持つ。
日本社会が抱える課題を学び、そこで生きる外国人としての自助支援にもつなげる。
*プロジェクト Project: 
地域創生・地域行政の観光の問題を聞き、問題を分析し、改善に向けた提案を行う。
Proposal for Revitalization of Local Society, etc.

 
Message <Important Notice>
  質問等のある学生は、電子メール、または電話でご連絡ください。If you have any inquiry, please conatct the lecturer via email or phone (Domestic 082 424 6279, International +81 82 424 6279)
上級の日本語能力を必要とします。ただし、日本語中級でも学生の強い要望がある場合は、テスト結果・授業に対する態度等に基づき判定します。High level of Japanese language proficiency is ideal. Decision will be made based on the result of "Internship Placement Test" and attitudes towards the class.   
 多国籍の留学生が参加することを奨励する。 Participation of culturally diverse students will be encouraged.  
**Active participation in the project is required.  
**There is ONLINE Orientation for the course in September.  
Other I am always happy to talk to students. If you have any concerns, please do not hesitate to contact me (Dr. Tsunematsu Email: ntsunema@hiroshima-u.ac.jp).
 
Please fill in the class improvement questionnaire which is carried out on all classes.
Instructors will reflect on your feedback and utilize the information for improving their teaching. 
Back to syllabus main page