Academic Year |
2024Year |
School/Graduate School |
School of Integrated Arts and Sciences |
Lecture Code |
AQH00102 |
Subject Classification |
Specialized Education |
Subject Name |
日本のマイノリティ |
Subject Name (Katakana) |
ニホンノマイノリティ |
Subject Name in English |
Multiculturalism in Japan |
Instructor |
KAWAMOTO NAOE |
Instructor (Katakana) |
カワモト ナオエ |
Campus |
Higashi-Hiroshima |
Semester/Term |
2nd-Year, First Semester, 2Term |
Days, Periods, and Classrooms |
(2T) Mon9-10:IAS K205 |
Lesson Style |
Lecture |
Lesson Style (More Details) |
|
Lecture, Discussion ●授業は対面で行います。 ●状況の変化によりオンラインで実施する場合は受講登録者に連絡します。 |
Credits |
1.0 |
Class Hours/Week |
|
Language of Instruction |
J
:
Japanese |
Course Level |
2
:
Undergraduate Low-Intermediate
|
Course Area(Area) |
24
:
Social Sciences |
Course Area(Discipline) |
05
:
Sociology |
Eligible Students |
|
Keywords |
Migrants, Foreigners, Minorities, Multiculturalism, 多文化共生(multicultural coexistence) 実務経験 |
Special Subject for Teacher Education |
|
Special Subject |
|
Class Status within Educational Program (Applicable only to targeted subjects for undergraduate students) | |
---|
Criterion referenced Evaluation (Applicable only to targeted subjects for undergraduate students) | Integrated Arts and Sciences (Knowledge and Understanding) ・Knowledge and understanding of the importance and characteristics of each discipline and basic theoretical framework. (Abilities and Skills) ・The ability and skills to collect and analyze necessary literature or data among various sources of information on individual academic disciplines. (Comprehensive Abilities) ・The general ability to discover issues based on the ethics in research and subjective intellectual interests, and make planning to solve them.
Integrated Global Studies (Knowledge and Understanding) ・The knowledge and understanding of the important characteristics and basic theoretical framework of individual academic disciplines. (Abilities and Skills) ・The ability to collect and analyze necessary literature or data among various sources of information in individual academic disciplines. (Comprehensive Abilities) ・The ability to think in an interdisciplinary way to discover issues based on ethical research practices and subjective intellectual interests, and propose a plan to solve them. |
Class Objectives /Class Outline |
この授業は海外から日本に永住・定住した人々、その子孫に目を向けて、日本社会の多様性およびその課題を学ぶことを 目的とします。法律、制度の変遷が海外から日本に渡ってきた人々に与えた影響についても議論します。 |
Class Schedule |
第1回 (6月10日) この授業の視点(どんな角度から学ぶのか) 多文化共生と多文化主義 (1)
第2回 (6月17日) 多文化共生と多文化主義 (2)
第3回 (6月24日) 多文化共生の歴史
第4回 (7月1日) 多文化共生と移住者
第5回 (7月8日) 多文化共生と教育 (1)
第6回 (7月18日)*振替授業日 多文化共生と教育 (2)
第7回 (7月22日) 多文化共生と就労 (1)
第8回 (7月29日) 多文化共生と就労 (2)
期末レポート *詳細は授業で指示します
授業内容、授業予定および取り上げるトピックは変更されることがあります。 |
Text/Reference Books,etc. |
テキストは論文等をMoodleで配布します(購入不要) |
PC or AV used in Class,etc. |
|
(More Details) |
配付資料,映像(PC/その他画像資料) |
Learning techniques to be incorporated |
|
Suggestions on Preparation and Review |
毎回、書籍や論文を読んで期日までにミニレポートを提出する課題があります。課題を提出した上で授業に臨んでください。 |
Requirements |
受講生は、毎回論文等を読んでミニレポートを書くこと、期末レポートの提出が求められます。 授業中は日本の現状や課題について質問しますので、自分の経験も踏まえながら積極的に授業に参加してください。 |
Grading Method |
課題提出 40% 期末レポート 60% |
Practical Experience |
Experienced
|
Summary of Practical Experience and Class Contents based on it |
語学学校・日本語学校での日本語教育および留学生支援、ボランティア団体での外国人労働者ならびに子どもの支援に従事した経験を踏まえ、日本の多文化状況およびマイノリティを取り巻く問題を論じる。 |
Message |
【授業担当教員から履修希望の皆さんへ】 この授業は(1)本や論文を読むこと、(2)現代社会の抱える課題について考えること、(3)自分の考えを伝えることを厭わない学生を歓迎します。 |
Other |
|
Please fill in the class improvement questionnaire which is carried out on all classes. Instructors will reflect on your feedback and utilize the information for improving their teaching. |