Academic Year |
2024Year |
School/Graduate School |
School of Integrated Arts and Sciences Department of Integrated Global Studies |
Lecture Code |
ARC00301 |
Subject Classification |
Specialized Education |
Subject Name |
プレゼンテーション演習 |
Subject Name (Katakana) |
プレゼンテーションエンシュウ |
Subject Name in English |
Academic Presentation in Japanese as a second language II |
Instructor |
KAWAMOTO NAOE |
Instructor (Katakana) |
カワモト ナオエ |
Campus |
Higashi-Hiroshima |
Semester/Term |
2nd-Year, Second Semester, 4Term |
Days, Periods, and Classrooms |
(4T) Fri1-2:IAS K111 |
Lesson Style |
Seminar |
Lesson Style (More Details) |
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Lecture, Discussion, Students' Presentation. ●原則対面で授業を実施する予定です。変更がある場合は受講登録者に連絡します。 |
Credits |
1.0 |
Class Hours/Week |
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Language of Instruction |
J
:
Japanese |
Course Level |
2
:
Undergraduate Low-Intermediate
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Course Area(Area) |
22
:
Language Education |
Course Area(Discipline) |
01
:
Japanese |
Eligible Students |
日本語を第二言語とする学生で、日本語クラスでレベル3以上に在籍し「プレゼンテーション論」を受講した学生。ただし、3+1プログラム学生は受講対象外 |
Keywords |
Academic Presentation, Japanese, Second Language 実務経験 |
Special Subject for Teacher Education |
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Special Subject |
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Class Status within Educational Program (Applicable only to targeted subjects for undergraduate students) | |
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Criterion referenced Evaluation (Applicable only to targeted subjects for undergraduate students) | Integrated Global Studies (Knowledge and Understanding) ・The knowledge and understanding of one's own language and culture and other languages and cultures that are prerequisite abilities for communication with people from different cultures and areas of specialization. (Abilities and Skills) ・The ability to collect and analyze necessary literature or data among various sources of information in individual academic disciplines. (Comprehensive Abilities) ・The ability to think in an interdisciplinary way to discover issues based on ethical research practices and subjective intellectual interests, and propose a plan to solve them. |
Class Objectives /Class Outline |
この授業の目的は、日本語でゼミや授業の発表をするためのスキル(技術)の基礎を身につけることです。授業では発表方法(スピーチ原稿の準備、スライドの作成)、質疑応答の方法などを学びます。 履修希望者は【履修上の注意・履修条件等】を必ず見てください。 |
Class Schedule |
Lesson1 11月29日(金) プレゼンテーションの構成 (1)
Lesson2 12月6日(金) プレゼンテーションの構成 (2)
Lesson3 12月13日(金) プレゼンテーションの構成 (3)
Lesson4 12月20日(金) 理解を促すプレゼンテーション (1)
Lesson5 12月25日(水) 理解を促すプレゼンテーション (2)
Lesson6 1月10日(金) コメントする、質問する、質問に答える (1)
Lesson7 1月24日(金) コメントする、質問する、質問に答える (2)
Lesson8 1月31日(金) コメントする、質問する、質問に答える (3)
プレゼンテーション課題があります。プレゼンテーションで使用するパワーポイントと原稿も評価に含めます。詳細は授業中に説明します。
*授業方法、授業予定および取り上げるトピックは変更されることがあります。 |
Text/Reference Books,etc. |
必要に応じて資料を配布します。 |
PC or AV used in Class,etc. |
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(More Details) |
配付資料,映像(DVD/PC) |
Learning techniques to be incorporated |
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Suggestions on Preparation and Review |
毎回、作文や音声録音などの課題があります。必ず課題を行ない、指示に従って提出してください。 |
Requirements |
【受講条件】 ●日本語が第一言語(母語)ではない学生が対象です。
【重要】 ●「プレゼンテーション論」と「プレゼンテーション演習」をセットで受講してください。どちらか1科目だけの受講は認められません。 ●この授業では、受講生の発表を録画して、授業のフィードバックおよび成績評価に使用します(授業以外の目的には使用しません)。録画に同意したうえで受講してください。 |
Grading Method |
課題提出(プレゼンテーションの原稿を含む) 30% 授業内でのプレゼンテーションおよびプレゼンテーション原稿 30% 最終プレゼンテーションおよびプレゼンテーション原稿 40% |
Practical Experience |
Experienced
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Summary of Practical Experience and Class Contents based on it |
日本語で学ぶためのアカデミック・スキルを海外・国内で教えた経験を踏まえ、日本語でプレゼンテーションを行うために必要なスキルを実践的に学ぶ授業を行います。 |
Message |
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Other |
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Please fill in the class improvement questionnaire which is carried out on all classes. Instructors will reflect on your feedback and utilize the information for improving their teaching. |