年度 |
2025年度 |
開講部局 |
人間社会科学研究科博士課程前期 |
講義コード |
WKA22000 |
科目区分 |
専門的教育科目 |
授業科目名 |
リサーチメソッド |
授業科目名 (フリガナ) |
リサーチメソッド |
英文授業科目名 |
Research Method |
担当教員名 |
KHAN GHULAM DASTGIR |
担当教員名 (フリガナ) |
ハーン グラム ダスタギール |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
1年次生 前期 1ターム |
曜日・時限・講義室 |
(1T) 金1-4:国際204号 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
対面 |
講義中心、演習中心、板書多用、ディスカッション、学生の発表、野外実習、作業、薬品使用 |
単位 |
2.0 |
週時間 |
4 |
使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
5
:
大学院基礎的レベル
|
学問分野(分野) |
24
:
社会科学 |
学問分野(分科) |
03
:
経済学 |
対象学生 |
|
授業のキーワード |
research design, causal inference, quantitative research, experimental design, observational studies |
教職専門科目 |
|
教科専門科目 |
|
プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
---|
到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | |
授業の目標・概要等 |
This course provides students with foundational knowledge and practical skills in conducting academic research, covering essential steps, methodologies, data collection and analysis techniques, ethical considerations, and effective reporting and presentation of research findings. |
授業計画 |
第1回 Introduction to Research Methods: Importance, objectives, and key stages of the research process. 第2回 Types of Research: Exploratory, descriptive, experimental, correlational, qualitative, and quantitative approaches. 第3回 Ethical Considerations in Research: Understanding research ethics and responsible conduct in academic studies. 第4回 Research Topics and Questions: How to select effective research topics and formulate researchable questions. 第5回 Research Design and Sampling: Experimental versus non-experimental research designs; random, stratified, and convenience sampling techniques.
第6回 Quantitative Data Collection: Surveys, experiments, observational methods, and primary versus secondary data sources. 第7回 Qualitative Data Collection: Interviews, focus groups, and developing qualitative data collection instruments.
第8回 Data Analysis and Interpretation: Methods for analyzing quantitative and qualitative data; interpreting and presenting research findings. 第9回 Writing Research Reports and Articles: Report structure, effective academic writing, citation practices, avoiding plagiarism, and the publication process. 第10回 Student Presentations 第11回 Student Presentations 第12回 Student Presentations 第13回 Student Presentations 第14回 Student Presentations 第15回 Student Presentations |
教科書・参考書等 |
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018).Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (5th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Babbie, E. R. (2020). The Practice of Social Research (15th ed.). Boston, MA: Cengage Learning.
Angrist, J. D., & Pischke, J.-S. (2015). Mastering 'Metrics: The Path from Cause to Effect. Princeton, NJ: Princeton University Press. |
授業で使用する メディア・機器等 |
|
【詳細情報】 |
|
授業で取り入れる 学習手法 |
|
予習・復習への アドバイス |
Before attending the class session, students are required to watch the following two modules from Matt Masten's Bootcamp on Causal Inference:
Module 1: Introduction to Causality Module 2: Experiments
https://mattmasten.github.io/bootcamp/ |
履修上の注意 受講条件等 |
|
成績評価の基準等 |
Attendance: 30% Class Participation and Quizzes: 30% Final Presentation: 40% |
実務経験 |
|
実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
|
メッセージ |
|
その他 |
|
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |