広島大学シラバス

シラバスTOPへ
English
年度 2024年度 開講部局 人間社会科学研究科博士課程前期教育科学専攻国際教育開発プログラム
講義コード WNE02001 科目区分 専門的教育科目
授業科目名 Fieldwork Methodology in Educational Development
授業科目名
(フリガナ)
キョウイクカイハツフィールドワークロン
英文授業科目名 Fieldwork Methodology in Educational Development
担当教員名 牧 貴愛,日下部 達哉,中矢 礼美
担当教員名
(フリガナ)
マキ タカヨシ,クサカベ タツヤ,ナカヤ アヤミ
開講キャンパス 東広島 開設期 1年次生   前期   1ターム
曜日・時限・講義室 (1T) 火5-8:国際204号
授業の方法 講義 授業の方法
【詳細情報】
 
・Start date of class: April 9 (Tue)
Lecture, interview practice, presentation, discussion 
単位 2.0 週時間   使用言語 E : 英語
学習の段階 5 : 大学院基礎的レベル
学問分野(分野) 24 : 社会科学
学問分野(分科) 07 : 教育学
対象学生
授業のキーワード SDG_04, Field work, Educaional development 
教職専門科目   教科専門科目  
プログラムの中での
この授業科目の位置づけ
(学部生対象科目のみ)
 
到達度評価
の評価項目
(学部生対象科目のみ)
 
授業の目標・概要等 Course Overview: The course aims to cultivate participants’ ability to design and conduct qualitative research in developing countries setting.
Achievement Goals:
1.Participant is able to explain to others about the main/basic ideas/concepts of qualitative research methods.
2.Participant is able to execute qualitative interview, analysis and writing up qualitative research reports. 
授業計画 1. April 9 (Maki)
Guidance on the course
2. April 9 (Maki)
Presentation and Discussion on Chapter 1 of the text. *By QTA
3. April 16 (Nakaya, Maki)
Presentation and Discussion on Chapter 2&3 of the text. *By group
4. April 16 (Nakaya, Maki)
Presentation and Discussion on Chapter 4 of the text. *By group
5. April 23  (Nakaya, Maki)
Presentation and Discussion on Chapter 5 of the text. *By group
6. April 23 (Kusakabe, Maki)
Presentation and Discussion on Chapter 6&7 of the text.*By group
7. May 7 (Kusakabe, Maki)
Presentation and Discussion on Chapter 8 of the text. *By group
8. May 7 (Kusakabe, Maki)
Presentation and Discussion on Chapters 9&10 of the text.*By group
9. May 14 (Kusakabe, Maki)
Guidance on interview practice.
10. May 14 Interview practice. *By individual
11. May 21  (Nakaya, Maki)
Analysis of interview results.
12. May 21
Interview practice.*By individual
13. May 28 (Nakaya, Kusakabe, Maki)
Presentation of interview analysis results.
14. May 28 (Nakaya, Kusakabe, Maki)
Presentation of interview analysis results.
15. June 6 (Maki)
Submission of the report of the interview findings.

The report of the interview findings. 
教科書・参考書等 ●Text
1. Sharan B. Merriam, Elizabeth J. Tisdell (2015), Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation.
2. Uwe Flick (2015) Introducing Research Methodology: A Beginner's Guide to Doing a Research Project, SAGE
Publications Ltd; Second.
3. Michael Quinn Patton(2015)Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice,SAGE
Publications, Inc; Fourth. 
授業で使用する
メディア・機器等
 
【詳細情報】 PC 
授業で取り入れる
学習手法
 
予習・復習への
アドバイス
Session 3,4,5,6, 7 and 8:All students will be required to do the “essential reading” and presentation of the text. In addition, all students will be given responsibility for writing a brief memo summarizing points and questions in reading. 
履修上の注意
受講条件等
This course welcomes students who will conduct qualitative research and who have high level of commitment. Moreover, the number of students will be strictly limited to 16 students to maintain the effectiveness of the course. 
成績評価の基準等 The evaluation is based on a report of the interview findings. 
実務経験  
実務経験の概要と
それに基づく授業内容
 
メッセージ  
その他   
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。
回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 
シラバスTOPへ