年度 |
2024年度 |
開講部局 |
人間社会科学研究科博士課程前期教育科学専攻国際教育開発プログラム |
講義コード |
WNE01701 |
科目区分 |
専門的教育科目 |
授業科目名 |
Inclusive Education |
授業科目名 (フリガナ) |
インクルーシブキョウイクロン |
英文授業科目名 |
Inclusive Education |
担当教員名 |
川合 紀宗 |
担当教員名 (フリガナ) |
カワイ ノリムネ |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
1年次生 前期 1ターム |
曜日・時限・講義室 |
(1T) 火1-4:教C725 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
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対面の予定 講義中心、ディスカッション、学生の発表 |
単位 |
2.0 |
週時間 |
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使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
5
:
大学院基礎的レベル
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学問分野(分野) |
24
:
社会科学 |
学問分野(分科) |
07
:
教育学 |
対象学生 |
人間社会科学研究科教育科学専攻国際教育開発プログラム博士課程前期の学生 |
授業のキーワード |
・Anthropology of Disabilities ・Special Needs Education ・Inclusion ・Inclusive Education ・Social Inclusion |
教職専門科目 |
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教科専門科目 |
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プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | When you are planning education, industry, economy, city planning, transportation and law. You have to keep the Convention on the Rights of Persons with Disabilities and Optional Protocol to the Convention. |
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到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | |
授業の目標・概要等 |
This lecture contains three purposes. The first one is to share the information about Anthropological views of Disabilities in Japanese culture and your cultures. The second one is to show the international trends of Special Needs Education in the world. The third one is to review the implication of Inclusive Education. The international organizations strongly recommend inclusive education. Why inclusive educations were accomplished in developing countries and OECD countries. |
授業計画 |
第1回Anthropological views of Disabilities in Japanese culture: Anthropology, Disabilities 第2回Anthropological views of Disabilities in your culture: Anthropology, Disabilities 第3回International Trends of Special Needs Education in the world(1): Special Needs Education, UNESCO, WHO, OECD 第4回International Trends of Special Needs Education in the world(2): Special Needs Education, UNESCO,WHO,OECD 第5回International Trends of Special Needs Education in the world(3): Special Needs Education, UNESCO, WHO, OECD 第6回Special Needs Education in Japan: Its framework(1): Children with Disabilities. 第7回Special Needs Education in Japan: Its framework (2)Special Support School in Japan: Special Support School 第8回Special Needs Education in Japan: Its framework (3)Special Support Class in Japan: Special Support Class 第9回Special Needs Education in Japan: Its framework (4) Resource Room in Japan: Resource Room 第10回Special Needs Education in Japan: Its framework (5) Course of Study for Special Support School: Course of Study 第11回Special Needs Education in Japan: Its framework (6) Legislations of Special Needs Education in Japan: Legislations 第12回What is ICF(International Classification of Functioning, Disability and Health):Paradigm Shift of Disabilities: ICF 第13回Action Research to build up Inclusive Education: Action Research 第14回CBR(Community Based Rehabilitation) and Social Inclusion: Social Inclusion 第15回Summarized Discussion |
教科書・参考書等 |
None |
授業で使用する メディア・機器等 |
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【詳細情報】 |
テキスト,配付資料,音声教材,映像(ビデオ/PC/その他画像資料) |
授業で取り入れる 学習手法 |
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予習・復習への アドバイス |
Recommend to read materials distributed in my lecture to adjust your expertise to new ideas. |
履修上の注意 受講条件等 |
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成績評価の基準等 |
Report and attendance on this class. |
実務経験 |
有り
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実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
You will be informed the clinical aspects of special needs education based on the lecturer's experiences. |
メッセージ |
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その他 |
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すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |