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English
年度 2024年度 開講部局 総合科学部国際共創学科
講義コード ARS70001 科目区分 専門教育科目
授業科目名 Environmental Economics and Policy I (環境経済と政策 I)
授業科目名
(フリガナ)
カンキョウケイザイトセイサク I
英文授業科目名 Environmental Economics and Policy I
担当教員名 小松崎 俊作
担当教員名
(フリガナ)
コマツザキ シュンサク
開講キャンパス 東広島 開設期 2年次生   前期   1ターム
曜日・時限・講義室 (1T) 水9-10:総K205
授業の方法 講義 授業の方法
【詳細情報】
 
講義、ディスカッション、学生の発表 
単位 1.0 週時間   使用言語 E : 英語
学習の段階 2 : 初級レベル
学問分野(分野) 24 : 社会科学
学問分野(分科) 03 : 経済学
対象学生
授業のキーワード Environmental policy, environmental economics, case method, problem analysis 
教職専門科目   教科専門科目  
プログラムの中での
この授業科目の位置づけ
(学部生対象科目のみ)
 
到達度評価
の評価項目
(学部生対象科目のみ)
国際共創プログラム
(知識・理解)
・当該の個別学問体系の重要性と特性、基本となる理論的枠組みへの知識・理解
・個別学問体系の密接な相互関係とその重要性を認識するうえで必要な知識・理解 
授業の目標・概要等 In order to address multi-faceted environmental issues, we need not only technical expertise but also deeper understanding on the societal aspects, including policies and economics. For example, the Great East Japan Earthquake set a new task to build new embankments along the Sanriku Coast. It is not a purely technical issue but a social one as social acceptance would be necessary to build those embankments. Even experts of structural mechanics cannot avoid or ignore it. The same thing can be said to other environmental issues; for example, Kotopanjang Dam project in Indonesia caused a strong public opposition, which was actually evoked by NGO, and ended in court. A conflict between economic development, disaster risk mitigation and environmetal protectn must be carefully argued from multiple perspectives. You, as future global leaders, must have competencies to deal with such various aspects of environmental issues.
Students are expected to learn the skills of policy analysis, especially from the holistic perspective, and some professional knowledge of environmental policy and economics through case method in this course. 
授業計画 第1回
Introduction to case method
Practice of brainstorming and causality analysis
Explanation of Miro for online collaboration
Case 1 distributed

第2回
Case 1 “Congestion Pricing of Stockholm”
Group work: Brainstorming
Group work: Conceptualization

第3回
Case 1
Group work: Causality analysis on the success

第4回
Case 1
Presentation: Causality diagram
Group discussion: Generalizable lessons of the case
Case 2 distributed

第5回
Case 2 “Accident at Fukushima Dai-ichi Nuclear Power
Station”
Group work: Brainstorming
Group work: Conceptualization

第6回
Case 2
Group work: Causality analysis on the failure

第7回
Case 2
Presentation: Critical factors of the failure
Group discussion: Generalizable lessons of the case

第8回
Closing remark
Final exam (45-min)

You have a final exam on the last class (lesson 8). 
教科書・参考書等 No specific textbook/reference 
授業で使用する
メディア・機器等
 
【詳細情報】  
授業で取り入れる
学習手法
 
予習・復習への
アドバイス
Lesson 1-7: Please be prepared for group work and discussion in each class by reading case materials and finish short reports.
Lesson 8: Please prepare for the final exam. 
履修上の注意
受講条件等
 
成績評価の基準等 30% by case analysis presentations, 40% by short reports, 30% by final exam 
実務経験  
実務経験の概要と
それに基づく授業内容
 
メッセージ  
その他   
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。
回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 
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