年度 |
2024年度 |
開講部局 |
総合科学部国際共創学科 |
講義コード |
ARS70001 |
科目区分 |
専門教育科目 |
授業科目名 |
Environmental Economics and Policy I (環境経済と政策 I) |
授業科目名 (フリガナ) |
カンキョウケイザイトセイサク I |
英文授業科目名 |
Environmental Economics and Policy I |
担当教員名 |
小松崎 俊作 |
担当教員名 (フリガナ) |
コマツザキ シュンサク |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
2年次生 前期 1ターム |
曜日・時限・講義室 |
(1T) 水9-10:総K205 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
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講義、ディスカッション、学生の発表 |
単位 |
1.0 |
週時間 |
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使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
2
:
初級レベル
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学問分野(分野) |
24
:
社会科学 |
学問分野(分科) |
03
:
経済学 |
対象学生 |
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授業のキーワード |
Environmental policy, environmental economics, case method, problem analysis |
教職専門科目 |
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教科専門科目 |
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プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
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到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | 国際共創プログラム (知識・理解) ・当該の個別学問体系の重要性と特性、基本となる理論的枠組みへの知識・理解 ・個別学問体系の密接な相互関係とその重要性を認識するうえで必要な知識・理解 |
授業の目標・概要等 |
In order to address multi-faceted environmental issues, we need not only technical expertise but also deeper understanding on the societal aspects, including policies and economics. For example, the Great East Japan Earthquake set a new task to build new embankments along the Sanriku Coast. It is not a purely technical issue but a social one as social acceptance would be necessary to build those embankments. Even experts of structural mechanics cannot avoid or ignore it. The same thing can be said to other environmental issues; for example, Kotopanjang Dam project in Indonesia caused a strong public opposition, which was actually evoked by NGO, and ended in court. A conflict between economic development, disaster risk mitigation and environmetal protectn must be carefully argued from multiple perspectives. You, as future global leaders, must have competencies to deal with such various aspects of environmental issues. Students are expected to learn the skills of policy analysis, especially from the holistic perspective, and some professional knowledge of environmental policy and economics through case method in this course. |
授業計画 |
第1回 Introduction to case method Practice of brainstorming and causality analysis Explanation of Miro for online collaboration Case 1 distributed
第2回 Case 1 “Congestion Pricing of Stockholm” Group work: Brainstorming Group work: Conceptualization
第3回 Case 1 Group work: Causality analysis on the success
第4回 Case 1 Presentation: Causality diagram Group discussion: Generalizable lessons of the case Case 2 distributed
第5回 Case 2 “Accident at Fukushima Dai-ichi Nuclear Power Station” Group work: Brainstorming Group work: Conceptualization
第6回 Case 2 Group work: Causality analysis on the failure
第7回 Case 2 Presentation: Critical factors of the failure Group discussion: Generalizable lessons of the case
第8回 Closing remark Final exam (45-min)
You have a final exam on the last class (lesson 8). |
教科書・参考書等 |
No specific textbook/reference |
授業で使用する メディア・機器等 |
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【詳細情報】 |
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授業で取り入れる 学習手法 |
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予習・復習への アドバイス |
Lesson 1-7: Please be prepared for group work and discussion in each class by reading case materials and finish short reports. Lesson 8: Please prepare for the final exam. |
履修上の注意 受講条件等 |
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成績評価の基準等 |
30% by case analysis presentations, 40% by short reports, 30% by final exam |
実務経験 |
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実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
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メッセージ |
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その他 |
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すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |