Hiroshima University Syllabus

Back to syllabus main page
Japanese
Academic Year 2025Year School/Graduate School Morito Institute of Global Higher Education
Lecture Code 8B000401 Subject Classification Specialized Education
Subject Name 論文講読
Subject Name
(Katakana)
ロンブンコウドク
Subject Name in
English
Reading Academic Texts
Instructor HONDA YOSHICHIKA
Instructor
(Katakana)
ホンダ ヨシチカ
Campus Higashi-Hiroshima Semester/Term 1st-Year,  Second Semester,  Second Semester
Days, Periods, and Classrooms (2nd) Inte
Lesson Style Seminar Lesson Style
(More Details)
対面, オンライン(同時双方向型), オンライン(オンデマンド型)
演習中心,ディスカッション 
Credits 2.0 Class Hours/Week   Language of Instruction B : Japanese/English
Course Level 4 : Undergraduate Advanced
Course Area(Area) 22 : Language Education
Course Area(Discipline) 01 : Japanese
Eligible Students 森戸国際高等教育学院3+1プログラムの学生
Keywords 文献講読 
Special Subject for Teacher Education   Special Subject  
Class Status
within Educational
Program
(Applicable only to targeted subjects for undergraduate students)
 
Criterion referenced
Evaluation
(Applicable only to targeted subjects for undergraduate students)
 
Class Objectives
/Class Outline
各々の研究課題に関連する文献を講読することで,学術論文の読解力を身に付けるとともに,当該分野の研究基礎力を修得する。 
Class Schedule 森戸国際高等教育学院3+1プログラムの特別聴講学生に提出が義務付けられている「研究計画書」に基づき,指導教員による研究内容及び研究計画の確認,現在までの研究の進捗状況についてのヒアリングを行い,各々の研究の進捗に資する講読文献の選定を行う。
併せて,指導教員より,学術的な視点から,実際に文献を講読していく際のポイントについて指導を行い,選定した文献を講読させる。
その後は,選定文献の読解を継続しつつ,文献講読の進捗状況をチェックするとともに,講読後は,講読文献の内容に関するディスカッションの実施,レポートの提出を課すなどして,今後の講読の進め方等について指導・助言を行う。 
Text/Reference
Books,etc.
研究課題に関連する学術論文等 
PC or AV used in
Class,etc.
配付資料
(More Details)  
Learning techniques to be incorporated
Suggestions on
Preparation and
Review
研究の遂行に必要な文献を適宜選択すること 
Requirements 森戸国際高等教育学院3+1プログラム学生のための授業科目。該当プログラム学生以外の学生は履修不可。 
Grading Method 研究活動に対する姿勢と準備,ディスカッションやレポートなどを総合的に評価する。 
Practical Experience  
Summary of Practical Experience and Class Contents based on it  
Message  
Other   
Please fill in the class improvement questionnaire which is carried out on all classes.
Instructors will reflect on your feedback and utilize the information for improving their teaching. 
Back to syllabus main page