Hiroshima University Syllabus

Back to syllabus main page
Japanese
Academic Year 2025Year School/Graduate School School of Science
Lecture Code HX336201 Subject Classification Specialized Education
Subject Name 物理学特別講義(一般相対性理論)
Subject Name
(Katakana)
ブツリガクトクベツコウギ
Subject Name in
English
Special Lectures in Physics (General Relativity)
Instructor NISHIZAWA ATSUSHI
Instructor
(Katakana)
ニシザワ アツシ
Campus Higashi-Hiroshima Semester/Term 4th-Year,  Second Semester,  Second Semester
Days, Periods, and Classrooms (2nd) Thur9-10:SCI E104
Lesson Style Lecture Lesson Style
(More Details)
対面
講義中心、板書多用 
Credits 2.0 Class Hours/Week 2 Language of Instruction J : Japanese
Course Level 3 : Undergraduate High-Intermediate
Course Area(Area) 25 : Science and Technology
Course Area(Discipline) 06 : Physics
Eligible Students 物理学科4年生
Keywords 一般相対性理論、リーマン幾何学、アインシュタイン方程式、ブラックホール、宇宙論、重力波 
Special Subject for Teacher Education   Special Subject  
Class Status
within Educational
Program
(Applicable only to targeted subjects for undergraduate students)
 
Criterion referenced
Evaluation
(Applicable only to targeted subjects for undergraduate students)
 
Class Objectives
/Class Outline
一般相対性理論の考え方を学び、重力に対する現代的見方を理解する。 
Class Schedule 第1回:相対性原理
第2回:曲がった時空とリーマン幾何学
第3回:平行移動と共変微分
第4回:時空の接続と曲率テンソル
第5回:測地線方程式、エネルギー運動量テンソル
第6回:アインシュタイン方程式
第7回:ブラックホール(1)
第8回:ブラックホール(2)
第9回:球対称時空での粒子の運動
第10回:宇宙論(1)
第11回:宇宙論(2)
第12回:重力波(1)
第13回:重力波(2)
第14回:一般相対性理論の実験的検証
第15回:まとめと展望

期末レポート 
Text/Reference
Books,etc.
参考書:
佐藤勝彦 / 相対性理論 (岩波基礎物理シリーズ)、須藤靖 / 一般相対性理論 [改訂版] (日本評論社)、佐々木節 / 一般相対論 (産業図書)、ランダウ・リフシッツ / 場の古典論 (東京図書) 
PC or AV used in
Class,etc.
配付資料, 映像資料
(More Details)  
Learning techniques to be incorporated 授業後レポート
Suggestions on
Preparation and
Review
毎回の授業で出題する問題を解きましょう。自分で手を動かしてみることが大事です。 
Requirements 3年次授業の相対性理論 (特殊相対性理論) の知識を前提とする。 
Grading Method 期末レポート提出による 
Practical Experience  
Summary of Practical Experience and Class Contents based on it  
Message  
Other   
Please fill in the class improvement questionnaire which is carried out on all classes.
Instructors will reflect on your feedback and utilize the information for improving their teaching. 
Back to syllabus main page