Academic Year |
2025Year |
School/Graduate School |
School of Science |
Lecture Code |
HX336201 |
Subject Classification |
Specialized Education |
Subject Name |
物理学特別講義(一般相対性理論) |
Subject Name (Katakana) |
ブツリガクトクベツコウギ |
Subject Name in English |
Special Lectures in Physics (General Relativity) |
Instructor |
NISHIZAWA ATSUSHI |
Instructor (Katakana) |
ニシザワ アツシ |
Campus |
Higashi-Hiroshima |
Semester/Term |
4th-Year, Second Semester, Second Semester |
Days, Periods, and Classrooms |
(2nd) Thur9-10:SCI E104 |
Lesson Style |
Lecture |
Lesson Style (More Details) |
対面 |
講義中心、板書多用 |
Credits |
2.0 |
Class Hours/Week |
2 |
Language of Instruction |
J
:
Japanese |
Course Level |
3
:
Undergraduate High-Intermediate
|
Course Area(Area) |
25
:
Science and Technology |
Course Area(Discipline) |
06
:
Physics |
Eligible Students |
物理学科4年生 |
Keywords |
一般相対性理論、リーマン幾何学、アインシュタイン方程式、ブラックホール、宇宙論、重力波 |
Special Subject for Teacher Education |
|
Special Subject |
|
Class Status within Educational Program (Applicable only to targeted subjects for undergraduate students) | |
---|
Criterion referenced Evaluation (Applicable only to targeted subjects for undergraduate students) | |
Class Objectives /Class Outline |
一般相対性理論の考え方を学び、重力に対する現代的見方を理解する。 |
Class Schedule |
第1回:相対性原理 第2回:曲がった時空とリーマン幾何学 第3回:平行移動と共変微分 第4回:時空の接続と曲率テンソル 第5回:測地線方程式、エネルギー運動量テンソル 第6回:アインシュタイン方程式 第7回:ブラックホール(1) 第8回:ブラックホール(2) 第9回:球対称時空での粒子の運動 第10回:宇宙論(1) 第11回:宇宙論(2) 第12回:重力波(1) 第13回:重力波(2) 第14回:一般相対性理論の実験的検証 第15回:まとめと展望
期末レポート |
Text/Reference Books,etc. |
参考書: 佐藤勝彦 / 相対性理論 (岩波基礎物理シリーズ)、須藤靖 / 一般相対性理論 [改訂版] (日本評論社)、佐々木節 / 一般相対論 (産業図書)、ランダウ・リフシッツ / 場の古典論 (東京図書) |
PC or AV used in Class,etc. |
配付資料, 映像資料 |
(More Details) |
|
Learning techniques to be incorporated |
授業後レポート |
Suggestions on Preparation and Review |
毎回の授業で出題する問題を解きましょう。自分で手を動かしてみることが大事です。 |
Requirements |
3年次授業の相対性理論 (特殊相対性理論) の知識を前提とする。 |
Grading Method |
期末レポート提出による |
Practical Experience |
|
Summary of Practical Experience and Class Contents based on it |
|
Message |
|
Other |
|
Please fill in the class improvement questionnaire which is carried out on all classes. Instructors will reflect on your feedback and utilize the information for improving their teaching. |