Academic Year |
2024Year |
School/Graduate School |
School of Letters |
Lecture Code |
BE200001 |
Subject Classification |
Specialized Education |
Subject Name |
日本古代研究A |
Subject Name (Katakana) |
ニホンコダイケンキュウA |
Subject Name in English |
Study of Japanese Ancient History A |
Instructor |
WATANABE MAKOTO |
Instructor (Katakana) |
ワタナベ マコト |
Campus |
Higashi-Hiroshima |
Semester/Term |
2nd-Year, First Semester, 1Term |
Days, Periods, and Classrooms |
(1T) Thur5-8:LET B204 |
Lesson Style |
Lecture |
Lesson Style (More Details) |
|
講義中心 対面で実施する |
Credits |
2.0 |
Class Hours/Week |
|
Language of Instruction |
J
:
Japanese |
Course Level |
2
:
Undergraduate Low-Intermediate
|
Course Area(Area) |
23
:
Arts and Humanities |
Course Area(Discipline) |
07
:
History |
Eligible Students |
|
Keywords |
平安時代、貴族社会、中央と地方、国家と財政 |
Special Subject for Teacher Education |
|
Special Subject |
|
Class Status within Educational Program (Applicable only to targeted subjects for undergraduate students) | |
---|
Criterion referenced Evaluation (Applicable only to targeted subjects for undergraduate students) | History (Abilities and Skills) ・Acquisition of research method on History |
Class Objectives /Class Outline |
日本古代史の基本的な論点の知識と研究方法の習得を目的とする。本講義では特に平安時代について、政治・経済・文化と社会の諸側面について講義し、多角的な視点から時代を観察することを目指す。 |
Class Schedule |
【平安時代国家論】 第1回 後期律令国家論・権門体制論・王朝国家論(東国国家論) 【平安時代の政務】 第2回 摂関制とその成立過程 第3回 国家機構と組織形態 第4回 文書と行政 【平安時代の宮廷社会】 第5回 律令国家儀礼から平安宮廷儀礼へ 第6回 大臣大饗からみた官人編成原理の転換 第7回 平安宮廷社会の人間関係 第8回 家業の形成から官司請負制へ 【平安時代の財政と経済】 第9回 国家財政の構造改革 第10回 受領と財政 第11回 貨幣と経済 【荘園制社会の形成】 第12回 荘園とは 第13回 荘園整理政策と荘園の拡大 第14回 荘園制と都鄙間交通 【祭礼と都市】 第15回 都市祭礼と民衆、天皇・摂関・院
期末にレポートを課す。 |
Text/Reference Books,etc. |
参考文献 坂本賞三『日本の歴史 6 摂関時代』小学館、1974年 坂本賞三『藤原頼通の時代 摂関政治から院政へ』平凡社、1991年 下向井龍彦『日本の歴史07武士の成長と院政』講談社、2001年 |
PC or AV used in Class,etc. |
|
(More Details) |
映像(PC/その他画像資料) |
Learning techniques to be incorporated |
|
Suggestions on Preparation and Review |
第1回 平安時代の国家についての学説はどのようなものがあるか。 第2回~第4回 平安時代はどのような仕組みで政治が行われていたか。 第5回~第8回 平安時代の貴族社会の秩序はどのようなものだったか。 第9回~第11回 平安時代の経済とはどのようなものだったか。 第12回~14回 平安時代の地域社会はどのようなものだったか。 第15回 平安時代の都市の民衆とはどのような存在だったか。 |
Requirements |
毎回、moodleによって授業中に小テスト、講義後にコメントを提出する。そのため毎回ノートPC等を必ず持参すること |
Grading Method |
毎回の小テスト・コメント40%、期末レポート60% |
Practical Experience |
|
Summary of Practical Experience and Class Contents based on it |
|
Message |
|
Other |
|
Please fill in the class improvement questionnaire which is carried out on all classes. Instructors will reflect on your feedback and utilize the information for improving their teaching. |