Hiroshima University Syllabus

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Japanese
Academic Year 2022Year School/Graduate School School of Integrated Arts and Sciences
Lecture Code AQH00102 Subject Classification Specialized Education
Subject Name 日本のマイノリティ
Subject Name
(Katakana)
ニホンノマイノリティ
Subject Name in
English
Multiculturalism in Japan
Instructor KAWAMOTO NAOE
Instructor
(Katakana)
カワモト ナオエ
Campus Higashi-Hiroshima Semester/Term 2nd-Year,  First Semester,  2Term
Days, Periods, and Classrooms (2T) Mon9-10:IAS K204
Lesson Style Lecture Lesson Style
(More Details)
 
Lecture, Discussion
●授業は対面で行う予定です。
●状況の変化によりオンラインで実施する場合は受講登録者に連絡します。 
Credits 1.0 Class Hours/Week   Language of Instruction J : Japanese
Course Level 2 : Undergraduate Low-Intermediate
Course Area(Area) 24 : Social Sciences
Course Area(Discipline) 05 : Sociology
Eligible Students
Keywords Migrants, Foreigners, Minorities, Multiculturalism, 多文化共生(multicultural coexistence)
実務経験 
Special Subject for Teacher Education   Special Subject  
Class Status
within Educational
Program
 
Criterion referenced
Evaluation
Integrated Arts and Sciences
(Knowledge and Understanding)
・Knowledge and understanding of the importance and characteristics of each discipline and basic theoretical framework.
(Abilities and Skills)
・The ability and skills to collect and analyze necessary literature or data among various sources of information on individual academic disciplines.
(Comprehensive Abilities)
・The general ability to discover issues based on the ethics in research and subjective intellectual interests, and make planning to solve them.

Integrated Global Studies
(Knowledge and Understanding)
・The knowledge and understanding of the important characteristics and basic theoretical framework of individual academic disciplines.
(Abilities and Skills)
・The ability to collect and analyze necessary literature or data among various sources of information in individual academic disciplines.
(Comprehensive Abilities)
・The ability to think in an interdisciplinary way to discover issues based on ethical research practices and subjective intellectual interests, and propose a plan to solve them. 
Class Objectives
/Class Outline
この授業は海外から日本に永住・定住した人々、その子孫に目を向けて、日本社会の多様性およびその課題を学ぶことを 目的とします。法律、制度の変遷が海外から日本に渡ってきた人々に与えた影響についても議論します。 
Class Schedule 第1回 (6月13日)
この授業の視点(どんな角度から学ぶのか)
多文化共生と多文化主義 (1)

第2回 (6月20日)
多文化共生と多文化主義 (2)

第3回 (6月27日)
多文化共生の歴史

第4回 (7月4日)
多文化共生と移住者

第5回 (7月11日)
多文化共生と教育 (1)

第6回 (7月21日)*振替授業日
多文化共生と教育 (2)

第7回 (7月25日)
多文化共生と就労 (1)

第8回 (8月1日)
多文化共生と就労 (2)


期末レポート
*詳細は授業で指示します

授業内容、授業予定および取り上げるトピックは変更されることがあります。
 
Text/Reference
Books,etc.
テキストは論文等をBb9で配布します(購入不要) 
PC or AV used in
Class,etc.
 
(More Details) 配付資料,映像(PC/その他画像資料) 
Learning techniques to be incorporated  
Suggestions on
Preparation and
Review
毎回、書籍や論文を読んで期日までにミニレポートを提出する課題があります。課題を提出した上で授業に臨んでください。
 
Requirements 受講生は、毎回論文等を読んでミニレポートを書くこと、期末レポートの提出が求められます。
授業中は日本の現状や課題について質問しますので、自分の経験も踏まえながら積極的に授業に参加してください。
 
Grading Method 課題提出         40%
期末レポート   60% 
Practical Experience Experienced  
Summary of Practical Experience and Class Contents based on it 語学学校・日本語学校での日本語教育および留学生支援、ボランティア団体での外国人労働者ならびに子どもの支援に従事した経験を踏まえ、日本の多文化状況およびマイノリティを取り巻く問題を論じる。 
Message 【授業担当教員から履修希望の皆さんへ】
この授業は(1)本や論文を読むこと、(2)現代社会の抱える課題について考えること、(3)自分の考えを伝えることを厭わない学生を歓迎します。 
Other   
Please fill in the class improvement questionnaire which is carried out on all classes.
Instructors will reflect on your feedback and utilize the information for improving their teaching. 
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