Hiroshima University Syllabus

Back to syllabus main page
Japanese
Academic Year 2018Year School/Graduate School School of Economics Economics Evening Program
Lecture Code G8287200 Subject Classification Specialized Education
Subject Name マーケティング論1
Subject Name
(Katakana)
マーケティングロン1
Subject Name in
English
Marketing 1
Instructor SEO EUNJI
Instructor
(Katakana)
ソ ウンジ
Campus Higashi-Senda Semester/Term 2nd-Year,  Second Semester,  Second Semester
Days, Periods, and Classrooms (2nd) Fri13-14:Higashi-Senda 501
Lesson Style Lecture Lesson Style
【More Details】
講義中心、学生の発表 
Credits 2 Class Hours/Week   Language on Instruction J : Japanese
Course Level 3 : Undergraduate High-Intermediate
Course Area(Area) 24 : Social Sciences
Course Area(Discipline) 24 : Management
Eligible Students  
Keywords 市場、企業組織、消費者行動、流通、営業、サービス 
Special Subject for Teacher Education   Special Subject  
Class Status
within Educational
Program
 
Criterion referenced
Evaluation
Economics and Management
(Abilities and Skills)
・The ability to grasp the issues on management based on the knowledge of management, accounting and information technlogy 
Class Objectives
/Class Outline
マーケティングとは、企業の市場に対するアプローチを理論化したものです。
本講義の目的は、次の2つです。1)市場と企業組織の行動における概念及び理論に関する基礎的な知識を学ぶ、2)学んだ基礎理論に基づき、現代の市場の動向や企業行動に関する諸問題を分析する。 
Class Schedule 第1回 マーケティングの考え方
第2回 製品差別化
第3回 市場細分化
第4回 製品ライフサイクル
第5回 消費者行動論
第6回 新製品開発
第7回 製品とプロモーション
第8回 チャネルと価格
第9回 戦略的マーケティング
第10回 マーケティングの組織と資源
第11回 マーケティングにおける関係の理論
第12回 チャネル関係の構築
第13回 ビジネスマーケティング
第14回 国際マーケティング
第15回 サービスマーケティング

グループ発表:30%
レポート:20%
出席:10%
期末テスト:40% 
Text/Reference
Books,etc.
【重要参考書】
高嶋克義・桑原秀史 『現代マーケティング論』有斐閣アルマ

【参考書】
石井淳蔵・廣田章光 『1からのマーケティング』碩学舎
高嶋克義 『現代商業学 新版』有斐閣アルマ
池尾恭一・青木幸弘・南知惠子・井上哲浩 他 『マーケティング (New Liberal Arts Selection)』有斐閣
田村正紀『マーケティングの知識』日経文庫 
PC or AV used in
Class,etc.
テキスト,配付資料 
Suggestions on
Preparation and
Review
教科書の各章を予習し、キーワードの意味を理解した上で授業に出席してください。 
Requirements  
Grading Method グループ発表:30%
レポート:20%
出席:10%
期末テスト:40% 
Message  
Other   
Please fill in the class improvement questionnaire which is carried out on all classes.
Instructors will reflect on your feedback and utilize the information for improving their teaching. 
Back to syllabus main page