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年度 2024年度 開講部局 スマートソサイエティ実践科学研究院博士課程前期
講義コード WTCA0001 科目区分 専門的教育科目
授業科目名 Arts & Science for Evidence-Based Decision Making
授業科目名
(フリガナ)
英文授業科目名 Arts & Science for Evidence-Based Decision Making
担当教員名 後藤 大策,吉田 雄一朗,KHAN GHULAM DASTGIR,西條 春信,CARO-BURNETT JOHANN
担当教員名
(フリガナ)
ゴトウ ダイサク,ヨシダ ユウイチロウ,ハーン グラム ダスタギール,サイジョウ ハルノブ,カロ バーネット ヨハン
開講キャンパス 東広島 開設期 1年次生   前期   1ターム
曜日・時限・講義室 (1T) 月1-4:大会議室
授業の方法 講義 授業の方法
【詳細情報】
 
講義中心、演習中心、板書多用、ディスカッション、学生の発表、野外実習、作業、薬品使用 
単位 2.0 週時間   使用言語 E : 英語
学習の段階 5 : 大学院基礎的レベル
学問分野(分野) 24 : 社会科学
学問分野(分科) 03 : 経済学
対象学生
授業のキーワード  
教職専門科目   教科専門科目  
プログラムの中での
この授業科目の位置づけ
(学部生対象科目のみ)
 
到達度評価
の評価項目
(学部生対象科目のみ)
 
授業の目標・概要等 The art and science of decision making is entering into a new era. The paradigm shift is upgrading the process of decision making and its impact evaluation from an experience-based subjective approach to a more objective, evidence-based one.
Evidence-based decision making does not merely mean the utilization of data. Rather, it explicitly prohibits doing so, by acknowledging the wisdom that what our data shows in front of our eyes is just the correlation, and not the causation that we need to base our decision on. Throughout the course, all concepts are delivered without using technical expressions. Students will acquire the intuition directly from the lectures and presentations, and are expected to learn the fundamentals of evidence-based decision making and its impact evaluations. 
授業計画 lesson1 Correlation vs. Causation
lesson2 Counterfactuals & Unit Level Treatment Effects
lesson3 Average Treatment Effects & Conditional Average Treatment Effects
lesson4 Confounders and Directed Acyclic Graphs (DAGs)
lesson5 Statistical vs. Causal Inference
lesson6 Controlled Experiments & Randomized Experiments
lesson7 Difficulties in Performing Randomized Experiments
lesson8 The Two Kinds of Natural Experiments
lesson9 Justifying As-If Randomization
lesson10 Noncompliance in Experiments & Survey Noncompliance
lesson11 4 Ways of Dealing with Noncompliance: Bounds Analysis for Missing Data
lesson12 Visual Logic of Instrumental Variables
lesson13 The 3 Assumptions of Instrumental Variables
lesson14 The "No Defiers" Assumption & The Local Average Treatment Effect (LATE)
lesson15 Regression Discontinuity Design as a Relevant Variation of IV Analysis 
教科書・参考書等 • Angrist, Joshua D. , and Jörn-Steffen Pischke. Mastering 'metrics: The path from cause to effect. Princeton university press, 2014.
• Angrist, Joshua D. , and Jörn-Steffen Pischke. Mostly harmless econometrics: An empiricist's companion. Princeton university press, 2009.
• Huntington-Klein, N. (2022). The effect: An introduction to research design and causality. Chapman and Hall/CRC. 
授業で使用する
メディア・機器等
 
【詳細情報】 a computer & a projector 
授業で取り入れる
学習手法
 
予習・復習への
アドバイス
Please watch the following YouTube videos for more about the causal inference:
Mod•U: Powerful Concepts in Social Science
(1) Causal Inference Bootcamp: Introduction to Causality
https://www.youtube.com/watch? v=FNpcwiOme1g&list=PL1M5TsfDV6Vufqfs_h5fDR3pBhIj4QOW7
(2) Causal Inference Bootcamp: Your Guide to Experiments
https://www.youtube.com/watch?v=S5TVIPknDI4&list=PL1M5TsfDV6Vui- q_q1Bq5kF2Y77udGwWx
(3) Causal Inference Bootcamp: Your Guide to Instrumental Variables
https://www.youtube.com/watch? v=4xF_DMbL14w&list=PL1M5TsfDV6VsE11CCeMuBL0owBpwp4xru 
履修上の注意
受講条件等
 
成績評価の基準等 class participation and performances in quizzes 
実務経験  
実務経験の概要と
それに基づく授業内容
 
メッセージ  
その他   
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。
回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 
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