広島大学シラバス

シラバスTOPへ
English
年度 2024年度 開講部局 人間社会科学研究科博士課程前期教育科学専攻国際教育開発プログラム
講義コード WNE03201 科目区分 専門的教育科目
授業科目名 Studies of Intercultural Understanding and English Language Education
授業科目名
(フリガナ)
イブンカリカイトエイゴキョウイクガク
英文授業科目名 Studies of Intercultural Understanding and English Language Education
担当教員名 田北 冬子
担当教員名
(フリガナ)
タキタ フユコ
開講キャンパス 東広島 開設期 1年次生   前期   2ターム
曜日・時限・講義室 (2T) 火5-8:国際207号
授業の方法 講義 授業の方法
【詳細情報】
 
Lecture-based, Discussion-based, Presentation, Report 
単位 2.0 週時間   使用言語 B : 日本語・英語
学習の段階 7 : 大学院発展的レベル
学問分野(分野) 24 : 社会科学
学問分野(分科) 07 : 教育学
対象学生 students who are enrolled in Graduate School of Humanities and Sciences, Internatinal Educational Development Program Students
授業のキーワード Intercultural Understanding, Global Communication, Cross-Cultural Negotiation, English Language Teaching Methodologies 
教職専門科目   教科専門科目  
プログラムの中での
この授業科目の位置づけ
(学部生対象科目のみ)
 
到達度評価
の評価項目
(学部生対象科目のみ)
 
授業の目標・概要等 This course will examine the relationship between culture and communication.  It
demonstrates how culture influences our values and perceptions in our interactions in intercultural settings.  Through in-class discussions, lectures, activities, students are expected to understand and explain how our cultural values and perceptions impacts the way we interact with others from diverse backgrounds.  Further, students will learn effective English language teaching methodologies as a tool for global communication.    
授業計画 第1回 Orientation- Overview of the course
第2回 Culture as Programming of Mind
第3回 Introduction to Hofstede's 6D Cultural Dimension Model
第4回 Introduction to Edward Hall's Low Context vs. High Context
      Culture
第5回 Trompenaar's Cultural Dimenion Model
第6回 Cross-Cultural Negotiation
第7回 Presentations/Report
第8回  Mid-term Exam
第9回 The Essentials of Communicative English Language Teaching
第10回 Managing English Learning Process
第11回 Materials Production in ELT Writing-Writing for Global
       Communcation
第12回 Role of Language/ Comparison Japan and the US communication
       strategies
第13回 Presentations/Report
第14回 Final Exam
第15回 Summary

Mid-term Exam, Final Exam, Report, Presentation 
教科書・参考書等 Asymmetries in the Distribution of Power in the Multicultural Workplace                 
~Reducing the Imbalances with Intercultural Competence~
ISBN 978-4-86327-517-1 Publisher: Keisuisha 
授業で使用する
メディア・機器等
 
【詳細情報】  
授業で取り入れる
学習手法
 
予習・復習への
アドバイス
Please do all the assigned readings for your next class discussion and writing assignments to submit before the next class. 
履修上の注意
受講条件等
 
成績評価の基準等 Mid-term Exam 30 percent, Final Exam 30 percent, Presentation 20 percent, Report Assignment 10 percent, Class Attendance and Participation 10 percent  
実務経験  
実務経験の概要と
それに基づく授業内容
 
メッセージ As a student in this course at the university, you are expected to maintain high degrees of professionalism and commitment to active learning and participation in this course.  
その他   
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。
回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 
シラバスTOPへ