年度 |
2024年度 |
開講部局 |
人間社会科学研究科博士課程前期教育科学専攻国際教育開発プログラム |
講義コード |
WNE03001 |
科目区分 |
専門的教育科目 |
授業科目名 |
Theory and Practice in Education and Development |
授業科目名 (フリガナ) |
キョウイクトカイハツノリロントジッセン |
英文授業科目名 |
Theory and Practice in Education and Development |
担当教員名 |
坂田 のぞみ |
担当教員名 (フリガナ) |
サカタ ノゾミ |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
1年次生 前期 2ターム |
曜日・時限・講義室 |
(2T) 木5-8:国際608(CICE研修室) |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
|
講義中心、演習中心、板書多用、ディスカッション、学生の発表、野外実習、作業、薬品使用 |
単位 |
2.0 |
週時間 |
|
使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
5
:
大学院基礎的レベル
|
学問分野(分野) |
24
:
社会科学 |
学問分野(分科) |
07
:
教育学 |
対象学生 |
|
授業のキーワード |
Education and International Development, Comparative and International Education, Theories, Comparative Methods |
教職専門科目 |
|
教科専門科目 |
|
プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
---|
到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | |
授業の目標・概要等 |
This course introduces the field of Education and Development and more broadly Comparative and International Education (CIE). It provides an overview of the historical development of the field, theories and methods applied to its academic inquiry, as well as key themes and issues debated within the field. Through theoretical and empirical readings combined with student-led presentations and discussions, the course aims to develop a critical appreciation of dominant and alternative theories and methodologies pertinent to the field. |
授業計画 |
1. Introduction to the Course 2. Introduction to Comparative and International Education 3. Origins of the Field 4. Epistemologies and Paradigms 5. International Education: Meanings, Practice, and Research 6. Education and Development: Key Issues and Questions 7. Foundational Theories 8. Post-foundational Theories 9. Theoretical Adaptation and Revision 10. Researching Education and Development: Perspectives, Practices and Ethics 11. Quantitative Approaches 12. Qualitative Approaches 13. Mixed Methods Research 14. Reflexive Mixed Methods Research in Comparative and International Education 15. Conclusion: Outcomes of Comparative Education |
教科書・参考書等 |
DeJaeghere, Joan G. (2024). Reflexive Mixed Methods Research in Comparative and International Education: Context, Complexity, and Transdisciplinarity. Routledge. Jules, T. D., Shields, R., & Thomas, M. A. M. (eds). (2021). The Bloomsbury Handbook of Theory in Comparative and International Education. Bloomsbury. McCowan, T., & Unterhalter, E. (eds). (2015). Education and International Development: An Introduction. Bloomsbury. Phillips, D., & Schweisfurth, M. (eds). (2014). Comparative and International Education: An Introduction to Theory, Method, and Practice (2nd edition). Bloomsbury. |
授業で使用する メディア・機器等 |
|
【詳細情報】 |
|
授業で取り入れる 学習手法 |
|
予習・復習への アドバイス |
This course consists of a combination of empirical and theoretical readings, lectures, discussions, group activities, and student presentations. Students are required to complete all the essential readings prior to each class, based on which they are expected to ask questions and contribute to discussions in the class. |
履修上の注意 受講条件等 |
|
成績評価の基準等 |
The grade will be calculated based on students’ participation (40%) and the evaluation of the final report assigned at the end of the course (60%). |
実務経験 |
|
実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
|
メッセージ |
|
その他 |
|
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |