年度 |
2024年度 |
開講部局 |
人間社会科学研究科博士課程前期人文社会科学専攻国際経済開発プログラム |
講義コード |
WMH01701 |
科目区分 |
専門的教育科目 |
授業科目名 |
Corporate Strategy |
授業科目名 (フリガナ) |
ケイエイセンリャクロン |
英文授業科目名 |
Corporate Strategy |
担当教員名 |
KITTILAKSANAWONG WIBOON |
担当教員名 (フリガナ) |
キティラクサナウォン ウィブーン |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
1年次生 前期 集中 |
曜日・時限・講義室 |
(集) 集中:国際204号 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
|
Lecture, Discussions/ Debates, and Presentations by students |
単位 |
2.0 |
週時間 |
|
使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
6
:
大学院専門的レベル
|
学問分野(分野) |
24
:
社会科学 |
学問分野(分科) |
04
:
経営学 |
対象学生 |
Master’s and Doctoral Students |
授業のキーワード |
Corporate Strategies; Strategic Management; Globalization; Emerging Markets; SDG_9 |
教職専門科目 |
|
教科専門科目 |
|
プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
---|
到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | |
授業の目標・概要等 |
This course provides students the conceptual and theoretical foundations of corporate strategies in the globalized context. The course is organized to critically answer the determinants of success and failure of firms around the world. This course combines the latest scholarly research and real-world business cases that reflect recent global developments. Case studies will help students learn how companies throughout the world have strategically expanded globally and their performance consequences. After completing this course, students should be able to think logically and provide effective recommendations to business problems and challenges from a truly global strategic perspective, considering business ethics. |
授業計画 |
Class 1:Introduction to Global Business and Strategic Management Class 2:Industry Competition, Resources and Capabilities, and Institutions Class 3:Foreign Market Entry Strategies Class 4:Strategic Alliances, and Mergers and Acquisitions Class 5:Competitive Dynamics and International Entrepreneurship Class 6:Strategy, Structure, Knowledge Management, and Innovation Class 7:Corporate Governance and Social Responsibility Class 8:Case Study – Competitive Strategies in Emerging Markets Class 9:Case Study – Competitive Strategies of Emerging Market Firms Class 10:Case Study – Globalization Strategies through Alliances and Acquisitions Class 11:Case Study – Competitive Strategies in Global Platform Markets Class 12:Case Study – Managerial Succession and Turnaround Strategies Class 13:Case Study – Ethical Challenges in Global Value Chain Class 14:Final Presentation and Discussion of Case Research Project (I) Class 15:Final Presentation and Discussion of Case Research Project (II)
【Schedule】May 11 (Sat) 12:50-17:50May 12 (Sun) 10:30-17:50May 25 (Sat) 10:30-17:50May 26 (Sun) 10:30-17:50 |
教科書・参考書等 |
Global Strategy (Peng, 2022) as well as selected case studies and articles |
授業で使用する メディア・機器等 |
|
【詳細情報】 |
|
授業で取り入れる 学習手法 |
|
予習・復習への アドバイス |
1-15. Students should prepare for the presentation and discussion of the assigned case studies and articles in the class in advance. |
履修上の注意 受講条件等 |
|
成績評価の基準等 |
Contributions to Discussions/ Debates in the class, Presentations, Final case research project & report |
実務経験 |
|
実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
|
メッセージ |
|
その他 |
|
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |