年度 |
2024年度 |
開講部局 |
人間社会科学研究科博士課程前期人文社会科学専攻国際経済開発プログラム |
講義コード |
WMH01301 |
科目区分 |
専門的教育科目 |
授業科目名 |
Management of Technology |
授業科目名 (フリガナ) |
ギジュツケイエイロン |
英文授業科目名 |
Management of Technology |
担当教員名 |
高橋 与志 |
担当教員名 (フリガナ) |
タカハシ ヨシ |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
1年次生 後期 4ターム |
曜日・時限・講義室 |
(4T) 木5-8:国際204号 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
|
lecture, discussion, and student presentation |
単位 |
2.0 |
週時間 |
|
使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
6
:
大学院専門的レベル
|
学問分野(分野) |
24
:
社会科学 |
学問分野(分科) |
04
:
経営学 |
対象学生 |
|
授業のキーワード |
innovation, technology, operations, management |
教職専門科目 |
|
教科専門科目 |
|
プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
---|
到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | |
授業の目標・概要等 |
Technology management is one of the most critical aspects in order to improve long term performance of firms. The course mainly discusses technology, innovation and operations at the firm level, regarding theoretical foundations as well as management practices such as lean operations and total quality management. The other focus is on the relationship between technology management and the major fields of management studies including strategy, organization and human resource management. In this context, the firm cases from developed, emerging and developing countries are introduced. |
授業計画 |
Part 1: Management of technological innovation (Schilling, 2019) lesson1 Course introduction / Introduction to technological innovation lesson2 Sources of innovation lesson3 Types and patterns of innovation lesson4 Defining the organization’s strategic direction lesson5 Choosing innovation projects lesson6 Organizing for innovation lesson7 Managing the new product development process lesson8 Managing new product development teams Part 2: Operations management (Slack & Brandon-Jones, 2019) lesson9 Operations management lesson10 Operations performance lesson11 Operations strategy lesson12 Lean operations lesson13 Operations improvement lesson14 Quality management Part 3 Term paper abstract presentation lesson15 Presentation of 300-word abstract and discussion
Term paper assignment (a five-page review of an SSCI/SCI management and business journal article on technology management) |
教科書・参考書等 |
1. Melissa Schilling. (2019). Strategic Management of Technological Innovation, 6th ed. McGraw-Hill. https://ebookcentral.proquest.com/lib/hiroshima-ebooks/reader.action?docID=6148214 2. Nigel Slack and Alistair Brandon-Jones. (2019). Essentials of Operations Management, 9th ed. Pearson Education. https://ebookcentral.proquest.com/lib/hiroshima-ebooks/reader.action?docID=5751937 |
授業で使用する メディア・機器等 |
|
【詳細情報】 |
|
授業で取り入れる 学習手法 |
|
予習・復習への アドバイス |
1-14. Read assigned material before class and review class discussion afterwards. 15. Prepare term paper abstract before class and modify it after class based on comments from others. |
履修上の注意 受講条件等 |
|
成績評価の基準等 |
Grading is determined by participation in discussion (25%), weekly assignment (25%), term paper abstract presentation (10%), and final paper evaluation (40%). |
実務経験 |
|
実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
|
メッセージ |
|
その他 |
|
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |