広島大学シラバス

シラバスTOPへ
English
年度 2024年度 開講部局 医系科学研究科博士課程後期
講義コード TB070203 科目区分 専門的教育科目
授業科目名 Research Methodology and Health System Management
授業科目名
(フリガナ)
リサーチメソドロジーアンドヘルスシステムマネジメント
英文授業科目名 Research Methodology and Health System Management
担当教員名 RAHMAN MD MOSHIUR,森山 美知子
担当教員名
(フリガナ)
ラフマン モハメド モシウル,モリヤマ ミチコ
開講キャンパス 開設期 1年次生   後期   3ターム
曜日・時限・講義室 (3T) 月13:保205, (3T) 月14
授業の方法 講義 授業の方法
【詳細情報】
 
セミナー、講義、ディスカッション 
単位 1.0 週時間   使用言語 E : 英語
学習の段階 6 : 大学院専門的レベル
学問分野(分野) 27 : 健康科学
学問分野(分科) 04 : 保健学
対象学生 博士課程後期
授業のキーワード SDG_03, Research methodology, health policy, health economics, health management 
教職専門科目   教科専門科目  
プログラムの中での
この授業科目の位置づけ
(学部生対象科目のみ)
 
到達度評価
の評価項目
(学部生対象科目のみ)
 
授業の目標・概要等 This course is designed for graduate students to brief about the standard protocol of research methodology the importance of health system management.

The overall objectives of the course for participants are to:
1. Explain the steps of developing research protocol and different types of research methods.
2. Describe the way of research findings analysis and utilization of human information.
3. Clarify health project financial benefit analysis and importance of health economics.
4. Share the concept of health policies, strategies, programs and health system management.

Specific course objectives:
After successful completion of the course, participants will be able to:
1. Detect the principles of research methodology and compare the outcomes of qualitative and quantitative research methods.
2. Analyze the research findings, use data for project analysis and evaluate the research outcome.
3. Define the benefit of the project finance analysis, and consequences of health economics and medical audit.
4. Understand the strategies of health program planning, health policies, health administration and management of the public health services. 
授業計画 第1回
Introduction, Research Methodology and Health Care Issues in Developing Countries
第2回
Japanese Health Care System, and Issues
第3回
Long Term Care and Comparison with other Countries
第4回
Noncommunicable Diseases (NCDs) and Comparison between Countries’ Policies in the world
第5回
Primary Care System and Research Design
第6回
Community Health Care Approach in Bangladesh
第7回
Reproductive Health Management in Africa
第8回
Summary and Evaluation/Presentation

During the last lesson, students will present their research planning/activities. 
教科書・参考書等 1) Berg B. L. & Lune H. (2011). Qualitative Research Methods for the Social Sciences.
2) Dawson B. & Trapp R. G. (2004). Basic & Clinical Biostatistics (LANGE Basic Science).
3) Drummond M. F., Sculpher M. J., Torrance G. W., O'Brien B. J. & Stoddart G. L. (2005). Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes.
4) Celentano D.D. & Szklo M. (2019). Gordis Epidemiology.
5) Hopp W. J., Lovejoy W. S. (2012). Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care.
6) Session handouts are available during class time.  
7) Relevant journals. 
授業で使用する
メディア・機器等
 
【詳細情報】 テキスト,配付資料,音声教材,映像(ビデオ/PC/その他画像資料) 
授業で取り入れる
学習手法
 
予習・復習への
アドバイス
授業時に適宜案内する。 
履修上の注意
受講条件等
Basic English ability is accepted (no standard test scores are requested). 
成績評価の基準等 Attitude of participation and discussion in the classes: 60%, assignment report: 40% 
実務経験 有り  
実務経験の概要と
それに基づく授業内容
Instructors are experienced in epidemiological studies, research methodologies, and health system management. 
メッセージ Research methodology is a logical and systematic approach to design any research protocol and to conduct the thesis or study. Health system management is a structured way to mobilize and allocate resources for preventing and treating diseases and injuries. Thus students are advised to have a clear concept of research methodology and health system management to develop new methodical tools, concepts, and theories to solve and understand scientific and nonscientific problems. 
その他 Course details will be announced during the 1st session. 
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。
回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 
シラバスTOPへ