年度 |
2024年度 |
開講部局 |
医系科学研究科博士課程前期 |
講義コード |
TB070403 |
科目区分 |
専門的教育科目 |
授業科目名 |
Health Communication and Health Promotion |
授業科目名 (フリガナ) |
ヘルスコミュニケーションアンドヘルスプロモーション |
英文授業科目名 |
Health Communication and Health Promotion |
担当教員名 |
RAHMAN MD MOSHIUR,森山 美知子 |
担当教員名 (フリガナ) |
ラフマン モハメド モシウル,モリヤマ ミチコ |
開講キャンパス |
霞 |
開設期 |
1年次生 後期 3ターム |
曜日・時限・講義室 |
(3T) 火7-8:保205 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
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Seminar, Lecture, and Discussion |
単位 |
1.0 |
週時間 |
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使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
6
:
大学院専門的レベル
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学問分野(分野) |
27
:
健康科学 |
学問分野(分科) |
04
:
保健学 |
対象学生 |
Master’s course students |
授業のキーワード |
SDG3, Health communication, behavior change, health promotion, health management |
教職専門科目 |
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教科専門科目 |
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プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
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到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | |
授業の目標・概要等 |
This course is planned for graduate course students to brief about health communication strategies and the importance of health promotion to achieve health equity.
The overall objectives of the course for participants are to: 1. Describe many ways of health communication to improve population health outcomes and health care quality. 2. Outline health promotion strategies and understand the impact of health promotion to reform the primary health care services. 3. Identify the importance of health communication to reduce global disease burden and health crisis management. 4. Discuss the concept of health education, communication, development and health equity. 5. Continue the practice of English communication.
Specific course objectives: After successful completion of the course participants will be able to: 1. Define the principles of health communication to enhance the public health problems. 2. Develop the strategies of behavior change communication to raise knowledge and attitude towards the disease prevention and control. 3. Explain the strategies and methods of health promotion for primary health care maintenance. 4. Recognize the behavioral consequences for climate change and health impact. 5. Formulate the communication strategies for mental health and rehabilitation. |
授業計画 |
第1回 ヘルスコミュニケーション基準 第2回 コミュニケーション、健康とその発展 第3回 グローバルヘルスバーデンのためのヘルスコミュニケーション 第4回 健康促進のためのストラテジーと方法 第5回 プライマリーヘルスケアのためのヘルスプロモーション 第6回 気候変動のための行動変容のためのコミュニケーション 第7回 リハビリテーションと精神保健のためのプロモーション 第8回 サマリー
A test/students' presentation will be arranged during the last lesson. |
教科書・参考書等 |
1) Parvanta C., Nelson D. E., Parvanta S. A. & Harner R. N. (2011). Essentials of Public Health Communication. 2) Esherick J. S., Slater E. D., David J. (2018). CURRENT Practice Guidelines in Primary Care 2018. 3) Detels R., Beaglehole R., Lansang M. A. & Gulliford M. (2011). Oxford Textbook of Public Health. 4) Cottrell R. R., Girvan J. T., McKenzie J. F. (2011). Principles and Foundations of Health Promotion and Education. 5) Dodds F., Donoghue A. D., Roesch J. L. (2017). Negotiating the Sustainable Development Goals: A transformational agenda for an insecure world. 6) Session handouts are available during class time. 7) Relevant journals and articles. |
授業で使用する メディア・機器等 |
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【詳細情報】 |
授業時に適宜案内する。 |
授業で取り入れる 学習手法 |
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予習・復習への アドバイス |
授業時に適宜案内する。 |
履修上の注意 受講条件等 |
Basic English ability is accepted. (No standard test scores are requested.) |
成績評価の基準等 |
Test performance: 40%, classroom attitude and discussion: 60% |
実務経験 |
有り
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実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
Instructors are experienced in health communication and health promotion researches. |
メッセージ |
Health communication strategies and the importance of health promotion to achieve health equity are fundamental issues for health professionals. So, students are required to understand the potential significance and impact of effective communication in public health crises. |
その他 |
Course details will be announced during the 1st session. |
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |