年度 |
2024年度 |
開講部局 |
医系科学研究科博士課程前期 |
講義コード |
TB070101 |
科目区分 |
専門的教育科目 |
授業科目名 |
Research Methodology in Health Science |
授業科目名 (フリガナ) |
リサーチメソドロジーインヘルスサイエンス |
英文授業科目名 |
Research Methodology in Health Science |
担当教員名 |
森山 美知子,梯 正之,加古 まゆみ,RAHMAN MD MOSHIUR |
担当教員名 (フリガナ) |
モリヤマ ミチコ,カケハシ マサユキ,カコ マユミ,ラフマン モハメド モシウル |
開講キャンパス |
霞 |
開設期 |
1年次生 前期 1ターム |
曜日・時限・講義室 |
(1T) 月11-12:保204 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
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Lecture and Discussion |
単位 |
1.0 |
週時間 |
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使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
5
:
大学院基礎的レベル
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学問分野(分野) |
27
:
健康科学 |
学問分野(分科) |
04
:
保健学 |
対象学生 |
Master's course |
授業のキーワード |
SDG_03, Health Science, Research methodology, Research proposal, Data analysis |
教職専門科目 |
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教科専門科目 |
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プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
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到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | |
授業の目標・概要等 |
This course is intended for graduate course students. It is to inform the application or practice of research in health science to address the public health issues.
The overall objectives of the course for students are to: 1. Accurately describe the fundamental concepts and approaches in research methodology. 2. Identify how moral, ethical, cultural, social, political and environmental issues and responsibilities impact on research. 3. Critically review and critique the literature using valid resources, and thereby provide informed opinion. 4. Demonstrate skills in critical thinking by accurately synthesizing new research results in science/health. 5. Apply introductory descriptive and inferential statistical concepts and techniques in the analysis of data.
Specific course objectives: After successful completion of the course, students will be able to: 1. Define the principles of research in health science to enhance the public health problems. 2. Illustrate the association with the exposure and risk factors in health science. 3. Describe the different types of research methodology involved in health science. 4. Evaluate the implications of research methodologies on evidence based practice and their impact on clinical practice and policy. 5. Demonstrate skills consistent with lifelong learning. |
授業計画 |
第1回 基本的な疫学と研究方法論 第2回 疫学研究デザイン1 第3回 研究枠組みの構築と質問紙の適切な活用 第4回 研究枠組みの構築・仮説の設定 第5回 科学文献レビュー 研究/研究論文の評価 第6回 横断的研究方法と基本統計 第7回 質的研究法:研究デザイン 第8回 文献の引用と剽窃等研究倫理
以下のうち、一つを選択して提出 1.横断的研究法を用いた論文(雑誌に掲載された論文)を一つ選択し、評価基準と方法に基づいてそのレビューを行う。 2.質的研究法を用いた論文(雑誌に掲載された論文)を一つ選択し、評価基準と方法に基づいてそのレビューを行う。 |
教科書・参考書等 |
1) Stephen B. Hulley et al. (eds). (2013). Designing Clinical Research (4th ed). Lippincott Williams & Wilkins. 2) Leon Gordis. (2013). Epidemiology (5th ed.). Saunders. |
授業で使用する メディア・機器等 |
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【詳細情報】 |
PC, Powerpoint presentation, etc. |
授業で取り入れる 学習手法 |
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予習・復習への アドバイス |
Students are requested to go through the textbook, visit the relevant website, journals and articles. They are also desire to have the basic concept on the selected topic for interactive discussion. |
履修上の注意 受講条件等 |
Lectures are presented only in English. Basic English ability is accepted. Distant students can attend by teams, and international instructors attend by teams. |
成績評価の基準等 |
Attitude of participation and discussion in the classes: 60%, assignment report: 40% |
実務経験 |
有り
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実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
Instructors have experience in epidemiological studies and research methodologies. |
メッセージ |
Research in health science provides the basics for understanding and explaining how research helps us to make decisions about health standards, health policy and regulations, and health programs. So, students are required to understand the potential significance and impact of research in health science as well as in public health problems. |
その他 |
Course details will be announced during the 1st session. |
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |