年度 |
2024年度 |
開講部局 |
教養教育 |
講義コード |
65032001 |
科目区分 |
領域科目 |
授業科目名 |
Cultural Anthropology |
授業科目名 (フリガナ) |
|
英文授業科目名 |
Cultural Anthropology |
担当教員名 |
西 真如 |
担当教員名 (フリガナ) |
ニシ マコト |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
1年次生 前期 1ターム |
曜日・時限・講義室 |
(1T) 金5-8:総J306 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
|
必要に応じてオンライン(同時双方向)で授業を行う場合があります。 |
単位 |
2.0 |
週時間 |
|
使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
1
:
入門レベル
|
学問分野(分野) |
23
:
人文学 |
学問分野(分科) |
11
:
文化人類学 |
対象学生 |
1年次生 |
授業のキーワード |
Cultural anthropology, cross-cultural understanding, diversity, ethnography, fieldwork |
教職専門科目 |
|
教科専門科目 |
|
教養教育での この授業の位置づけ | Area Courses(Courses in Arts and Humanities/Social Sciences) Category:Anthropology / Geography / History |
---|
学習の成果 | 1. To be able to explain the formation and development processes and contemporary issues of each academic discipline. 2. To be able to explain historical and contemporary issues that span multiple academic disciplines from multifaceted perspectives. |
授業の目標・概要等 |
Cultural anthropology is an area of study that seeks to understand the diversity of people's cultures, values, and experiences. This course will expose students to basic issues and topics, including cross-cultural misunderstandings, reciprocity and gift, family and love, and oracles and spirits. By the end of this term, using examples encountered in this course, students should be able to: 1. Recognize and understand differences in human experiences across cultures. 2. Demonstrate basic knowledge of key topics in cultural anthropology. 3. Demonstrate a basic understanding of anthropological methods, including ethnography and fieldwork. 4. Critically assess popular representations of cultures and peoples.
この講義を受講することで、次の素養を身につけることができます; 1. 文化と人間の経験の多様性に気づき、理解する 2. 文化人類学の主要なトピックについて基本的な知識を得る 3. エスノグラフィやフィールドワークの手法について知る 4. 文化や人々について批判的に考える素養を身につける |
授業計画 |
Week 1: Introduction to cultural anthropology Week 2: "Eating Christmas in Kalahari" and the problems in cross-cultural understanding Week 3: "Shakespeare in the Bush" or how West African elders interpret Hamlet's dilemmas Week 4: "The Hunters" or how to live a meaningful life with scarce resource Week 5: "Reciprocity and the Power of Giving" and the making of cultural anthropology Week 6: "Boyfriend Spirits in Senegal" or how to deal with the uncontrollable aspects of life Week 7: "Polyandry" and other forms of family, marriage, and love Week 8: Discussion
reading quizzes and in-class short assignments |
教科書・参考書等 |
To be furnished by the lecturer. |
授業で使用する メディア・機器等 |
|
【詳細情報】 |
PC-necessary |
授業で取り入れる 学習手法 |
|
予習・復習への アドバイス |
Students are expected to read a chapter (approx. 6,000 words) every week before attending the class. |
履修上の注意 受講条件等 |
Students are expected to share their ideas in class discussions. However, fluency is not required. Instructor will guide them to express their ideas using plain English. |
成績評価の基準等 |
Based on in-class activities, including contribution to class discussions, reading quizzes, and in-class short assignments (Further information will be given during the first class session.) |
実務経験 |
|
実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
|
メッセージ |
Bring your laptop to class. |
その他 |
|
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |