年度 |
2024年度 |
開講部局 |
教育学部 |
講義コード |
CC333203 |
科目区分 |
専門教育科目 |
授業科目名 |
言語の比較と対照研究 |
授業科目名 (フリガナ) |
ゲンゴノヒカクトタイショウケンキュウ |
英文授業科目名 |
Comparative and Contrastive Study of Langauge |
担当教員名 |
仁科 陽江 |
担当教員名 (フリガナ) |
ニシナ ヨウコ |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
2年次生 前期 集中 |
曜日・時限・講義室 |
(集) 集中 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
|
Lecture, assignments, student presentations, discussion |
単位 |
2.0 |
週時間 |
|
使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
3
:
中級レベル
|
学問分野(分野) |
23
:
人文学 |
学問分野(分科) |
06
:
言語学 |
対象学生 |
日本語教育系コース生選択、 AIMS-HU学生 |
授業のキーワード |
General Linguistics, Contrastive Linguistics, Language Description, Functional Typology, Indonesian Language |
教職専門科目 |
|
教科専門科目 |
|
プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
---|
到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | 日本語教育プログラム (能力・技能) ・日本語・日本文化の教育について文献・資料・情報に基づき,個別テーマを設定して研究する。 |
授業の目標・概要等 |
The course deals with the cognitive organization of linguistic structure and language use. Sample languages will be selected in the interest of participants. In this term, the target language will be Indonesian. We will learn how to approach language from a scientific perspective, make comparison highlighting both the variability and systematic nature of all levels of linguistics structure. It is also intended to provide students with an opportunity to look at their own language and culture from a different point of view. |
授業計画 |
lesson1 Introduction lesson2 Methodology lesson3 Phonology lesson4 Word formation lesson5 Affixation and Derivation lesson6 Verbal Categories lesson7 Nominal Categories lesson8 Part of Speech lesson9 Adjuncts lesson10 Basic Clauses lesson11 Voice lesson12 Mood lesson13 Complex Sentences lesson14 Discourse Analyses lesson15 General discussion, Conclusion |
教科書・参考書等 |
At the beginning of the class the necessary literature and references will be provided, during the class additional texts will be included. |
授業で使用する メディア・機器等 |
|
【詳細情報】 |
PowerPoint slides, handouts, audio-visual materials, visual materials (DVD, videos, etc.) |
授業で取り入れる 学習手法 |
|
予習・復習への アドバイス |
Students should read the assigned texts and articles in advance. Further work outside of class may include following activities: annotating, summarizing, brainstorming, systematic questioning, outlining own thoughts, drafting, revising. |
履修上の注意 受講条件等 |
|
成績評価の基準等 |
Assignments, Presentation, Handout, Questioning, Commenting etc. |
実務経験 |
|
実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
|
メッセージ |
Welcome both international and Japanese students. This course is mainly taught in English. Japanese instruction will be given according to the necessity. |
その他 |
|
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |