年度 |
2024年度 |
開講部局 |
総合科学部国際共創学科 |
講義コード |
ARS71201 |
科目区分 |
専門教育科目 |
授業科目名 |
Family Diversity I (家族の多様性 I) |
授業科目名 (フリガナ) |
カゾクノタヨウセイ I |
英文授業科目名 |
Family Diversity I |
担当教員名 |
渡邉 恵 |
担当教員名 (フリガナ) |
ワタナベ メグミ |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
2年次生 後期 4ターム |
曜日・時限・講義室 |
(4T) 水1-2:総K210 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
|
Lecture, discussion, group activity, presentation |
単位 |
1.0 |
週時間 |
|
使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
2
:
初級レベル
|
学問分野(分野) |
24
:
社会科学 |
学問分野(分科) |
05
:
社会学 |
対象学生 |
|
授業のキーワード |
Family sociology, diversity, SDG_03, SDG_05, SDG_17 |
教職専門科目 |
|
教科専門科目 |
|
プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
---|
到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | 国際共創プログラム (知識・理解) ・当該の個別学問体系の重要性と特性、基本となる理論的枠組みへの知識・理解 (能力・技能) ・課題の考察のために必要な理論・方法を特定する能力・技能 ・自らの研究成果をレポートや論文にまとめ、ゼミや研究会等で発表し、異文化・異領域の人々も理解しやすいように説明できる能力・技能 (総合的な力) ・研究倫理と主体的な知的関心に基づき課題を発見し、解決に向けた方策を立案できる学際的思考力 ・課題の克服について異文化・異領域の人々と課題を共有し、自らの考えを論理的かつ簡潔に説明した上で協力して解決に向けた研究を進める協調的行動力 |
授業の目標・概要等 |
This course will provide an overview of the family from a sociological perspective (e.g., the functions of the family, changing family and marriage forms, theoretical and research frameworks in studying the family). It will emphasize how diversity – including race/ethnicity, gender, sexuality, and social class – influences the structure and functions of the family. The overall aim of this course is to help students develop knowledge and skills to challenge the normative understanding of the family. |
授業計画 |
Lesson 1 (Nov. 29) Course introduction. What is the family? Lesson 2 (Dec. 6) Theoretical perspectives on the family Lesson 3 (Dec. 13) Race, ethnicity, and immigration Lesson 4 (Dec. 20) Midterm exam* Lesson 5 (Dec. 25) Background on topics covered in the guest lecture Lesson 6 (Jan. 10) Balancing work and family roles Lesson 7 (Jan. 24) Wrap up and review Lesson 8 (Jan. 31) Final exam* *The midterm and final exams will be 45 minutes long. |
教科書・参考書等 |
Cohen, Philip N. 2020. The Family: Diversity, Inequality, and Social Change (3rd Edition). New York: W. W. Norton & Company, Inc. |
授業で使用する メディア・機器等 |
|
【詳細情報】 |
PC-necessary |
授業で取り入れる 学習手法 |
|
予習・復習への アドバイス |
Lesson 1-3, 6: Come to class prepared to exchange ideas and criticism of the assigned readings. Lesson 4: Study for the midterm exam, which will cover all the topics covered in Family Diversity I and Family Diversity II by that time. Lesson 7/8: Review the topics covered in Family Diversity I and Family Diversity II during the term. |
履修上の注意 受講条件等 |
Students must take Family Diversity I and Family Diversity II together. The maximum enrollment for this course is forty. If the number of students who have registered for the course exceeds the enrollment limit, a lottery will be held at the first class meeting. |
成績評価の基準等 |
Exams, quizzes, assignments, discussions/activities, presentation |
実務経験 |
|
実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
|
メッセージ |
Bring a laptop computer to class |
その他 |
|
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |