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年度 2024年度 開講部局 総合科学部国際共創学科
講義コード ARS70401 科目区分 専門教育科目
授業科目名 Experiments in Environmental Economics I (実験環境経済学 I)
授業科目名
(フリガナ)
ジッケンカンキョウケイザイガク I
英文授業科目名 Experiments in Environmental Economics I
担当教員名 後藤 大策
担当教員名
(フリガナ)
ゴトウ ダイサク
開講キャンパス 東広島 開設期 2年次生   後期   3ターム
曜日・時限・講義室 (3T) 木9-10:総K112
授業の方法 講義 授業の方法
【詳細情報】
 
The lectures will be a face-to-face.
Lectures and practical experiments are conducted based on handouts that will be distributed in class.
 
単位 1.0 週時間   使用言語 E : 英語
学習の段階 3 : 中級レベル
学問分野(分野) 24 : 社会科学
学問分野(分科) 03 : 経済学
対象学生
授業のキーワード  
教職専門科目   教科専門科目  
プログラムの中での
この授業科目の位置づけ
(学部生対象科目のみ)
 
到達度評価
の評価項目
(学部生対象科目のみ)
国際共創プログラム
(知識・理解)
・当該の個別学問体系の重要性と特性、基本となる理論的枠組みへの知識・理解
・異文化・異領域の人々に対するコミュニケーション能力の前提となる自らの言語・文化及び他の言語・文化への知識・理解
・個別学問体系の密接な相互関係とその重要性を認識するうえで必要な知識・理解
(能力・技能)
・個別学問体系に関する多様な情報源から必要な文献資料やデータを収集・解析する能力・技能
・課題の考察のために必要な理論・方法を特定する能力・技能
・自らの研究成果をレポートや論文にまとめ、ゼミや研究会等で発表し、異文化・異領域の人々も理解しやすいように説明できる能力・技能
(総合的な力)
・研究倫理と主体的な知的関心に基づき課題を発見し、解決に向けた方策を立案できる学際的思考力
・柔軟な発想と構想力のもと、課題を考察するために必要な知識・理解と能力・技能を組合せ、地球的展望から研究する能力
・課題の克服について異文化・異領域の人々と課題を共有し、自らの考えを論理的かつ簡潔に説明した上で協力して解決に向けた研究を進める協調的行動力 
授業の目標・概要等 This course is a research oriented class in experimental environment economics that is intended to:
1. expose you, the students, to a varied set of experimental economic papers.
2. guide you to think about environmental economics from the perspective of an empirical social science.
3. provide you with a working knowledge of techniques for conducting field or lab experiments in environmental economics.
4. help you to design your own experiment(s)

The classes has three major componets:
(1) In lecture, we will discuss (and you, the students, will read research papers on) major substantive topics addressed by experimental environmental economics.
(2) Each lecture will also cover methodological topics that will aid you in designing, conducting, analyzing and presenting a field or laboratory experiment.
(3) You, the student will design an original experimental study.

Summary of Topics:
1. Willingness to pay
2. Time and risk preferences
3. Altrism
4. Public goods

Summary of Methodological Topics:
1. Causal inference
2. Theats to varidity (internal and external)
3. Sample size and power calculations
4. Human subjects
5. Clustering and Standard Errors 
授業計画 1. Introduction
2. Measurement and describing data
3. Correlation vs. causation
4. Unit level effect vs. average treatment effect
5. Confunders and counterfactuals
6. Statistical vs. causal inference
7. Randomized control experiment
8. Issues with sample size
9. Issues in experimental design
10. Issues in lab experiments and field experiments
11. Experiment 1
12. Experiment 2
13. Experiment 3
14. Experiment 4
15. Presentation and summary 
教科書・参考書等 (Reference Books)
[1] The Handbook of Experimental Economics, John Kagel and Alvin E. Roth, editors, Princeton University Press, 1995.
[2] Handbook of Field Experiments, Volume 1 and 2 (Handbook of Economic Field Experiments), Esther Duflo and Abhijit Banerjee, editors, North-Holland, 2017. 
授業で使用する
メディア・機器等
 
【詳細情報】 Lectures are conducted with pc-projector system and a whiteboard. 
授業で取り入れる
学習手法
 
予習・復習への
アドバイス
After each class, students are requested to review all materials distributed in the class.
Before each class, students are recommended to preview the relevant materials. 
履修上の注意
受講条件等
It is necessary to take both Experiments in Environmental Economics I and Experiments in Environmental Economics II.
Maximum number of the students: 20.
If the number limit is exceeded, the students will be selected by lottery in the first lesson.  
成績評価の基準等 Grade will be evaluated by Attendance records (10%), Contribution to the class (20%),  Presentation (30%), and Work-term report (40%). 
実務経験  
実務経験の概要と
それに基づく授業内容
 
メッセージ  
その他   
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。
回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 
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