年度 |
2024年度 |
開講部局 |
総合科学部国際共創学科 |
講義コード |
ARS70101 |
科目区分 |
専門教育科目 |
授業科目名 |
Environmental Economics and Policy II (環境経済と政策 II) |
授業科目名 (フリガナ) |
カンキョウケイザイトセイサク II |
英文授業科目名 |
Environmental Economics and Policy II |
担当教員名 |
小松崎 俊作 |
担当教員名 (フリガナ) |
コマツザキ シュンサク |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
2年次生 前期 2ターム |
曜日・時限・講義室 |
(2T) 水9-10:総K205 |
授業の方法 |
演習 |
授業の方法 【詳細情報】 |
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講義、ディスカッション、学生の発表 |
単位 |
1.0 |
週時間 |
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使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
2
:
初級レベル
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学問分野(分野) |
24
:
社会科学 |
学問分野(分科) |
03
:
経済学 |
対象学生 |
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授業のキーワード |
Environmental policy, environmental economics, innovation, problem analysis, idea creation |
教職専門科目 |
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教科専門科目 |
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プログラムの中での この授業科目の位置づけ (学部生対象科目のみ) | |
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到達度評価 の評価項目 (学部生対象科目のみ) | 国際共創プログラム (知識・理解) ・当該の個別学問体系の重要性と特性、基本となる理論的枠組みへの知識・理解 ・個別学問体系の密接な相互関係とその重要性を認識するうえで必要な知識・理解 (能力・技能) ・個別学問体系に関する多様な情報源から必要な文献資料やデータを収集・解析する能力・技能 ・課題の考察のために必要な理論・方法を特定する能力・技能 |
授業の目標・概要等 |
Enviromental problems, such as sustainable energy system, climate change and social damages of natural disaster, cannot be solved by any single discipline and we must have a competency to manage, or even initiate, multidisciplinary problem solving. Future global leaders should thus be equipped with, or at least understand, a multidisciplinary perspective and innovation skills to address various wicked problems. While the "Environmental Economics and Policy I" gives students an opportunity to understand problems in environmental policy and economics through case method, you will be start learning skills to create new policy idea based on methodologies of design thinking and innovation science in this course. Basic theories and methods of design thinking and innovation will be offered, and a concrete social issue would then be presented for your practice of policy design. This is an introductory course for students to develop the competency to practice the methods and knowledge of design thinking and innovation to address environmental issues. |
授業計画 |
第1回 Introduction to innovation workshop
第2回 Workshop 1 “Bias-breaking: Ideas to change “normal” supermarket into eco-friendly one” Group work: Analysis of problem structure
第3回 Workshop 1 Group work: Analysis of bias Individual work: Idea creation Group work: Idea evaluation & selection
第4回 Workshop 1 Presentation of idea Introduction to Workshop 2 “Analogical thinking: Ideas to increase people’s interest in climate change”
第5回 Workshop 2 “Analogical thinking: Ideas to increase people’s interest in climate change” Individual work: Search for reference cases Group work: Analysis of cases Assignment: Grouping and conceptualization
第6回 Workshop 2 Individual work: Idea creation Group work: Idea evaluation & selection
第7回 Workshop 2 Presentation of idea Group work: Iteration Assignment: Idea re-creation
第8回 Workshop 2 Presentation of new idea (as final exam) Closing remark
You have a final exam (presentation) on the last class (lesson 8). |
教科書・参考書等 |
[Possible reference books] Brown, T. (2019). Change by Design, Revised and Updated: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. Harper Business. Howlett, M. (2023). Designing Public Policies: Principles and Instruments. Routledge. 堀井秀之. (2021). 『イノベーションを生むワークショップの教科書:i.school流アイディア創出法』 日経BP. |
授業で使用する メディア・機器等 |
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【詳細情報】 |
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授業で取り入れる 学習手法 |
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予習・復習への アドバイス |
Lesson 1-7: Please be prepared for group work and discussion in each class by reading workshop materials and finish short reports. Lesson 8: Please prepare for the final exam (presentation). |
履修上の注意 受講条件等 |
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成績評価の基準等 |
30% by group work presentations, 30% by short reports, 40% by final exam |
実務経験 |
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実務経験の概要と それに基づく授業内容 |
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メッセージ |
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その他 |
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すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |