広島大学シラバス

シラバスTOPへ
English
年度 2023年度 開講部局 森戸国際高等教育学院
講義コード 8B502801 科目区分 専門教育科目
授業科目名 Intercultural Competence and Japanese Society
授業科目名
(フリガナ)
英文授業科目名 Intercultural Competence and Japanese Society
担当教員名 恒松 直美
担当教員名
(フリガナ)
ツネマツ ナオミ
開講キャンパス 東広島 開設期 1年次生   前期   2ターム
曜日・時限・講義室 (2T) 金5-8:教K208
授業の方法 講義・演習 授業の方法
【詳細情報】
 
Lecture, Discussion, Presentation, Project, Field Work
*Class:  June 9 (Fri) ~ July 28 (Fri)  
            Friday, 12:50-14:20, 14:35~16:05
  Classroom: Education K208 (To be announced via TEAMS) 
単位 2.0 週時間   使用言語 E : 英語
学習の段階 4 : 上級レベル
学問分野(分野) 23 : 人文学
学問分野(分科) 14 : 文化論
対象学生 International exchange students (HUSA, etc.), Regular students
授業のキーワード Practicum in High School, Intercultural Competence, Japanese Society, Culture Shock, Reverse Culture Shock, Study Abroad, Intercultural Communication, Intercultural literacy, Cultural Adjustment, Local, Project, Case Studies, Cooperative Learning, Emotional Intelligence 
教職専門科目   教科専門科目  
プログラムの中での
この授業科目の位置づけ
(学部生対象科目のみ)
 
到達度評価
の評価項目
(学部生対象科目のみ)
 
授業の目標・概要等  This course aims at acquiring intercultural competence in Japan through experiential learning. It will help students to prepare themselves for study abroad and working in culturally diverse environment, and to get readjusted in home culture after returning from abroad.
    Students will visit local high school for "intercultural Practicum".  Through the experiential learning to undertake the educational project to work with high school students, students acquire intercultural competence to work in Japanese society.
 Through the examination of intercultural theories and undertaking case studies on university settings, workplaces, and clinical environment in Japan, students learn how to connect theories and practice to enhance their intercultural competence in intercultural environment.  
   This course is also designed to acquire basic knowledge on intercultural communication, such as essence of culture, value system, self concept, verbal and non-verbal message, interpersonal relationships, organization and culture, including intercultural experiences of culture shock, cultural adjustment, reverse culture shock, and readjustment. Students also learn Japanese cultural values and behavioral codes to enhance intercultural competence and intercultural literacy to maximize their ability to be associated with Japanese society.

 本授業は,留学や多文化環境での就労を目指す学生や,留学から帰国後の自国文化への最適応に備えたい学生,または異文化間能力を高めたい学生を対象とする。地域の高校において「異文化間実習」を行い,実践への準備と現場体験を通じ,日本社会における異文化間能力を高める。
 異文化間理解に関する理論を学び,日本の大学・職場・医療現場での異文化間理解のケーススタディに取り組むことで,理論と実践を結びつける力を養い,異文化対応を可能とする異文化間能力を習得する。
 カルチャーショックと異文化適応・逆カルチャーショックと再適応などの異文化体験に触れつつ,文化の構成要素,価値前提,自己概念,言語メッセージと非言語メッセージ,対人関係,組織と文化などの異文化間コミュニケーションに関する基礎的知識を習得する。日本社会における価値体系や行動様式について学び,日本社会と関わる異文化間能力と異文化リテラシーを習得する。
 
授業計画 Class 1 コース概要説明 [Course Orientation] / 自己紹介[Self Introduction]
Class 2 プロジェクト学習:協働学習 [Doing Project Work: Cooperative Learning]/ チーム構築1 [Team Building No.1]
Class 3 グローバル社会と日本1 [Globalization and Japan]/ グローバル社会と大学国際化[Globalization and Internationalization of University]
Class 4 日本社会と価値観:ヒエラルキー, 内と外, 行動様式 [Cultural Values in Japanese Society: Hierarchy, Inside/Outside, Behavioral Code]/ 学校文化 [School Culture]/ チーム構築2 [Team Building No.2]
Class 5 国際的体験学習と協働学習: 地域社会との連携 [International Experiential Learning & Cooperative Learning in Japan: Cooperation with Local Society] / プロジェクトマネージメント [Project Management]
Class 6 ダイバーシティとインクルージョン[Diversity & Inclusion] / 異文化間理解: 文化次元理論 [Theories of Intercultural Understanding : Cultural Dimensions]
/ チーム構築3: プロジェクト・ディスカッション [Team Building No.3: Project Discussion]

Class 7 異文化間コミュニケ―ション・ケーススタディNo.1:大学 [Intercultural Communication: Case Study No.1: University Setting in Japan]
Class 8 リーディング発表 [Reading Presentation] / 異文化間接触: 留学生とホスト文化 [Intercultural Contact: International Students and Host Culture] /チーム構築4 [Team Building No.4]
Class 9 カルチャーショックと逆カルチャーショック [Culture Shock & Reverse Culture Shock]
/ 実習プロジェクト・リハーサル No.1 [Project Rehearsal No.1 : Practicum]

Class 10 異文化間コミュニケ―ション[Intercultural Communication]  
Class 11 日本における異文化間能力 [Intercultural Competence in Japan]/ 異文化間リテラシー [Intercultural Literacy]/ 実習プロジェクト・リハーサル No.2 [Project Rehearsal : Practicum No.2]
Class 12 各学生の研究概要プレゼンテーション [Short Research Presentation] 


Class 13 地域高校フィールドワーク&実践プロジェクト実習[Fieldwork & Project Practicum in Local High School]
Class 14 地域高校フィールドワーク&実践プロジェクト実習[Fieldwork & Project Practicum in Local High School]
Class 15 実習のリフレクション [Reflection of Practicum]

Final Report on the Group Project

Class content can be slightly changed since I am arranging the session with local school, local industry, etc.   
教科書・参考書等 Reading list is provided in the syllabus. 
授業で使用する
メディア・機器等
 
【詳細情報】  
授業で取り入れる
学習手法
 
予習・復習への
アドバイス
Students are expected to read the research articles listed in the syllabus, and prepare themselves for active discussions.  
履修上の注意
受講条件等
1) Students are expected to work with students from various cultural backgrounds.  
2) Very serious attitudes are required since students engage in the "Intercultural Practicum" in local high school.  
成績評価の基準等 授業全体の評価項目(Overall Assessment)                Weighting
授業への積極的な参加     [Active Participation in the Class]           20%
プロジェクト概要ワークシート (個人)  [Work Sheet on Project]              15%
プロジェクト概要改定案 ワークシート(個人) [Work Sheet on Project Revision Plan] 10%
プロジェクト提案&プレゼンテーション [Group Project Presentation]            20%
ディスカッションへの貢献 [Discussion](English & Japanese)]                10 %
研究論文 [Final Paper on the Project]                                                     25%
TOTAL                                                                                               100% 
実務経験 有り  
実務経験の概要と
それに基づく授業内容
Students will visit local high school, and work on the "Intercultural Practicum" with local high school students.  
メッセージ *Students are welcome to consult the lecturer if there is an inquiry or any concern (You can write email or call me - TEL 082 424 6279, From Overseas +81 82 424 6279).
*I am always happy to talk to students.  
*Naomi T's Homepage :     https://home.hiroshima-u.ac.jp/ntsunema/
 
その他 This class will be helpful for students who want to have real interaction with local people in Japan (high school students, local people). Students who want to prepare themselves for study abroad, or the students who came back from study abroad, and students who have interest in intercultural communication are also welcome.  
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。
回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 
シラバスTOPへ