広島大学シラバス

シラバスTOPへ
English
年度 2019年度 開講部局 教育学部
講義コード CC606111 科目区分 教職専門科目
授業科目名 教職実践演習(幼・小)
授業科目名
(フリガナ)
キョウショクジッセンエンシュウ(ヨウ・ショウ)
英文授業科目名 Practical Seminar for the Teaching Profession
担当教員名 中村 和世,永田 忠道,若松 昭彦,山内 規嗣,林田 真志,木村 博一,米沢 崇,渡邉 巧,谷本 忠明,藤木 大介,權藤 敦子,川合 紀宗,児玉 真樹子,松宮 奈賀子,寺内 大輔,池田 吏志,高橋 均,岩坂 泰子,井上 弥,伊藤 圭子,木原 成一郎,樋口 聡,難波 博孝,栗原 愼二,山崎 敬人,竹林地 毅,松本 仁志,松浦 武人,氏間 和仁
担当教員名
(フリガナ)
ナカムラ カズヨ,ナガタ タダミチ,ワカマツ アキヒコ,ヤマウチ ノリツグ,ハヤシダ マサシ,キムラ ヒロカズ,ヨネザワ タカシ,ワタナベ タクミ,タニモト タダアキ,フジキ ダイスケ,ゴンドウ アツコ,カワイ ノリムネ,コダマ マキコ,マツミヤ ナガコ,テラウチ ダイスケ,イケダ サトシ,タカハシ ヒトシ,イワサカ ヤスコ,イノウエ ワタル,イトウ ケイコ,キハラ セイイチロウ,ヒグチ サトシ,ナンバ ヒロタカ,クリハラ シンジ,ヤマサキ タカヒト,チクリンジ タケシ,マツモト ヒトシ,マツウラ タケト,ウジマ カズヒト
開講キャンパス 東広島 開設期 4年次生   後期   セメスター(後期)
曜日・時限・講義室 (後) 火9-10:教K108,教K203,教L107,教L204,教L205,教L206,教L207
授業の方法 演習 授業の方法
【詳細情報】
Exercise-oriented, Discussion, Student presentation 
単位 2 週時間   使用言語 J : 日本語
学習の段階 4 : 上級レベル
学問分野(分野) 24 : 社会科学
学問分野(分科) 24 : 教育学
対象学生 4th year students who are interested in a teaching certificate (Required course)
授業のキーワード Teacher ability, 8 Standard of Hiroshima University, Teacher’s license portfolio,Practical work experience 
教職専門科目   教科専門科目  
プログラムの中での
この授業科目の位置づけ
Result of the learning about "Total ability 1" is expected. 
到達度評価
の評価項目
初等教育教員養成プログラム
(総合的な力)
・教育に対する使命感・責任感,社会性・人間関係能力,児童理解・学級経営,教科の指導等について自らの資質や課題を確認し,必要に応じて補充・深化することができる(総合的教育実践力)

特別支援教育教員養成プログラム
(総合的な力)
・教育に対する使命感・責任感,社会性・人間関係能力,児童理解・学級経営,教科の指導等について自らの資質や課題を確認し,必要に応じて補充・深化することができる(総合的教育実践力) 
授業の目標・概要等 This course designs “Hiroshima University 8 standards” on teaching training, and set up graduating targets along with the each 8 standard. The targets are;

① Acquiring enough knowledge and skills on the contents of nursing and the subjects
② Being able to make a guiding plan integrating the comprehension on studying and development  
③ Being able to make practical nursing and classes with knowledge on playing, teaching materials and guiding methods.
④ Being able to make an evaluation of development and studying of infants and pupils
⑤ Being able to guide infants and pupils by understanding and making reliable relations with them
⑥ Understanding school management.
⑦ Acquiring basic knowledge on school and education.
⑧ Having provided with qualities and abilities necessary for educators ( such as sense of duty, educational affection, interpersonal relationship)

The themes of this course are guidance areas and contents (①), guidance methods (②~④), student counseling and class and school management (⑤~⑦), qualities and abilities (⑧).
In this course students refer to the contents of their “teaching certificate portfolio” (course history of teaching-training courses), look back and confirm their achievement level required at each standard, and monitor and evaluate themselves (reflection). They should complement unachieved points and enhance achieved points through practices, guidance-planning, trial lessons, debates, and case studying. 
授業計画 Lesson 1 Orientation(Explain of Outlines of the class, grouping)
Lesson 2 Reflection base on Portfolio related to Standard 1, 2.
Lesson 3 Reflection base on Portfolio related to Standard 3, 4.
Lesson 4 Reflection base on Portfolio related to Standard 5, 6.
Lesson 5 Reflection base on Portfolio related to Standard 7, 8.
Lesson 6 Follow-up related to Standard 1・2・3・4 (1) (3  times / 1 set)
Lesson 7 Reflection based on Portfolio related to standard 1, 2, 3, 4 (2) (3  times / 1 set)
Lesson 8 Reflection based on Portfolio related to standard 1, 2, 3, 4  (3) (3  times / 1 set)
Lesson 9 Follow-up related to standard 5, 6, 7 (1) (2  times / 1 set)
Lesson 10 Follow-up related to standard 5, 6, 7 (2) (2  times / 1 set)
Lesson 11 Follow-up related to standard 5, 6, 7 (from a perspective of special education)
Lesson 12 Follow-up related to standard 6,  (1) (Focusing on classroom management)
Lesson 13 Follow-up related to Standard 6 (2)( focusing onc Classroom management)
Lesson 14 Follow-up related to Standard 7
Lesson 15 Follow-up related to Standard 8 
教科書・参考書等 Journal of teaching practice, Curriculum Guidelines for Kindergarten Education, Curriculum Guidelines for Elementary School and its Commentary 
授業で使用する
メディア・機器等
Materials provided in class, Screen image (Video/PC/Other image materials) 
予習・復習への
アドバイス
Confirm and read through beforehand a check-sheet, a teaching practice record and other relevant materials to the benchmarks targeted in this course. 
履修上の注意
受講条件等
Limited to earn the credit of Teaching Practice at Elementary School I at Hiroshima University.  If you have not earned this credit yet but are expected to earn it in this semester, you will be able to  enroll this seminar. 
成績評価の基準等 1. Required to get level 2 or higher in all ""Hiroshima University 8 standards"" for obtaining a credit
2. Based on the figure from the sum of obtained levels in Standard 1~8,  the following shows the grade.
   Superior: 22 and higher Excellent: 20 and 21  Good : 17~19  Fair: 16  Failed: 15 and lower 
メッセージ  
その他   
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。
回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 
シラバスTOPへ